Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Colorado #3

Publicerad 2014-06-06 17:30:00 i Allmänt,

Måndag. 2 juni. Det här var en dag som jag hade sett fram emot under hela minisemstern. Inte nog med att det var den sista heldagen i Colorado, det var även dagen med den mest äventyrliga aktiviteten. Att ta sig upp på Pikes Peak, 14.110 fot (4.301 meter) över havet.

Om man ta sig upp på toppen av berget så finns det tre huvudsakliga alternativ. Antingen så vandrar man upp, tar bilen upp eller så gör man som jag gjorde - man tar tåget.

 
Det är inte ett helt vanligt tåg... eftersom lutningen under hela tågresan i snitt är 16% och där det är som värst 25% så hade de flesta tåg troligtvis börjat rulla baklänges. Hur löser man detta? Man bygger ett tåg som driver på ett kugghjul såklart!
 
 
Med på resan så var... (till höger) Jag och Lynns syster Teri
Larry, Lynn, Randall, Matthew och Lynns mamma Kathy.
 
Vy från tågfönstret...
 
 
Väl uppe på toppen så var utsikten hygglig. Konduktören på tåget (som även agerade underhållare/guide) berättade att från toppen så kan man se fyra delstater. Colorado (såklart), Kansas i öst, New Mexico i söder och Wyomin i norr.
 
 
Det kändes lite speciellt att vara så högt ovan havet. Som säkert alla vet så sjunker syrenivån i luften i takt med att man kommer högre upp. På toppen av Pikes Peak så har man ca 60% syre jämfört med hur det är på stranden. Det märktes inte jättemycket till en början, men när jag småsprang 10 steg upp för en liten backe så tappade jag andan direkt.
 
 
Något mycket oväntat var att jag på toppen av Pikes Peak mötte en tjej från Sverige. Hur stor är sannolikheten att det händer? Hon var en utbytesstudent som hade spenderat sitt år i Colorado. Tyvärr så frågade jag aldrig vad hon hette, men vi tog en bild i alla fall. Det kändes som vanligt fel att prata svenska.
 
 
På vägen ner så noterade jag en stor sten som hade på något sett hade brytits itu, och en stor del hade rullat ner för backen. 
 
 
Hur som helst så kom vi så småningom ner för bergen och vandrade runt i turistbyn Manitou Springs. Där fann jag hippies som ritade med gatkritor.
 
Nästa stopp var en park med tuffa stenar som kallades för "Garden of the Gods". Den påminde mig nästan lite om raukar på Gotland. Alltså... stenar i konstiga former och vackra miljöer. Ni fattar.
 
Stenen som jag står på här nedan var lite läskig. När jag stog där uppe så fångade vinden verkligen mig och jag var lite pirrig. Jag ville ju inte direkt ramla ner. Men jag överlevde. Vad som dock skrämde mig var när en liten 3-4(?)åring höll på att klättra upp där samtidigt som resten av henens familj var precis runt hörnet. Men då skrek jag till pappan så han fångade henne.
Matthew hittade ett hål som han trivdes i
Jag och "USA-mormor"
Jag & Lynn.
 
Någonstans här tar det slut. Min Coloradotripp alltså. Det var troligtvis min sista semester här innan jag far hem igen, men så var det nog också den bästa.
 
Dagen därpå flög vi hem. Vi mellanlandade i Texas, och såklart skulle jag envisas med att ha en bild med något texasliknande i bakrunden.
 
 

Kommentarer

Postat av: Fysikern

Publicerad 2014-06-06 19:07:47

Villken häftig natur och miljö. Härligt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv