Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Party, party & party

Publicerad 2014-02-11 04:55:00 i Allmänt,

Happy måndag allihopa! För mig är det en happy måndag i alla fall. En helt okej dag i skolan och sedan inställd practice gör mig glad. Sen så är det ju så att inatt ska det regna isregn och då vågar inte skolan köra bussar, och därmed är skolan insälld. Hur som helst. Idag skulle jag ju berätta om toppenhelgen som jag nu har i min lilla amerika-ryggsäck.
 
Fredag. Hej hej. I fredags var jag i skolan och hade bland annat ett vokabulärprov i engelska. Inga större problem. Fast nu skulle jag ju inte prata om det, utan istället om kvällsaktiviteterna. Anna, från Belgien, hade vid 23:00 på torsdagskvällen via Snapchat bjudit in mig till ett OS-party som de andra utbytesstudenterna (organisation EF) hade anordnat. Det var inte bara EF-studenter från min skola, utan även från andra skolor i Alabama. Nåägra av dem hade jag träffat tidigare, på Thanksgivingfesten, andra ansikten var nya. 
 
Vi lekte lite olympiska lekar, och utav de fem lagen som deltog så lyckades vårt lag (aka. "High Five", vi var lag nr 5) att kamma hem en silvermedalj i form utav en... spraymålad pepparkaksform. Jag hade en härlig fredagskväll!
 
 
Lördag. Någon gång under fredagskvällen så fick jag ett sms från Ashlynn som bor på min gata (och som även är vän med Ashley och typ alla andra i mitt lilla kompisgäng). Hon skrev "We are going to see Ride Along. My mom is driving". Det var ju inte direkt en inbjudan, men jag tolkade det som det och svarade "Okay I am going", utan att tänka mer på det. 
 
Att vi skulle gå och se bio någongång under lördagen var nu klart, men det var visst ingen som ville berätta för mig när vi skulle åka, så jag satt hemma och pillade på datorn. Runt 15:45 någongång så visslade plötsligt min mobil och då var det Ashlynn som skrev "We're here". Tack för förvarningen!! Så då var det bara att springa ut till bilen och dra iväg. Vi blev fem pers. Jag, Ashley, Ashlynn, Ben (snubbe som också bor här i närheten, går på skolan och sysslar med friidrott) och Ashlynns härliga mamma Angie. 
 
Vi ungdomar såg filmen "Ride Alone", som var en typ actionkomedi om en snubbe som ville bli polis i Atlanta. Den var skojig. Angie tittade på "Lone Survivor", filmen om en ett gäng soldater i mellanöstern, som jag såg med Ashley och hennes familj för två veckor sedan. 
 
Nåväl. Efter filmen så käkade vi Buffallo Wild Wings, kycklingvingar/hamburgare/vadsomhelst som är friterat och massor av läsk. I like it. Jag och Ben delade på 20st kycklingvingar med smak av parmesan och vitlök, och så käkade jag lite pommes med salt och vinäger. Senare på kvällen åkte vi hem till Ben där vi satt ett tag och sedan så gick vi ut och busade. Ha!
 
Söndag. Ashley frågade för någon vecka sedan om jag (och Matthew!) hade lust att följa med på en konsert som de skulle ha i Birmingham. Det kallas för "Winter Jam", och det är en turné som drar runt i USA och erbjuder 10 olika artister som alla spelar "christian music". Det är en rätt så poppis genre här. Christian music, alltså. Nu tror säkert två av tre läsare att de sjuner psalmer som i svenska kyrkan. Tyvärr så har ni fel. Det är något helt annorlunda. Egentligen så är det fel att kalla det för en genre, då det egentligen finns "christian music" i alla möjliga genres, så som rock, pop, rap osv.
 
Eftersom en lilla turen av anordnad av kyrkan som Ashley går till så följde jag med henne och hennes familj dit på morgonen. Det är alltid roligt att se nya kyrkor. Just den här kyrkan ser ut lite som en lagerlokal utifrån sett, men sedan så är den superfräsch innuti. Vi lämnade i alla fall kyrkan vid lunchtid och sedan så satt vi utomhus och köade i väntan på insläpp i typ 3 till 4h, vilket jag inte hade så mycket emot. Varmt och behagligt med trevligt sällskap. Till slut så kom vi i allafall in och vi fick bra platser.  Jag fick höra alla möjliga musikstilar (även om allt var christian music) och jag tycker att det var ett festligt event. 
 
Antagligen så kan jag övesätta "christian music" till typ "kristen musik", men det låter alldeles för tråkigt så jag låter bli.
 
Här är lite bilder som kanske inte är HD-kvalle direkt, var glad ändå. Hade två av mina favoriter här i Amerika brevid mig på konsertern. Till vänster, Matthew, som ibland är galen, och till höger så satt Ashley. 
 
med reservation för stavfel och mycket kärlek,
Axel
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv