Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

PROM!

Publicerad 2014-04-20 06:16:00 i Allmänt,

PROM! PROM! PROM! PROM! PROM! Eller BAL, som det heter på svenska. Hur som helst - så var det min tur. Att uppleva denna amerikanska tradition som jag har läst om i diverse tidigare utbytesstudenters bloggar var en fantastisk upplevelse. Jag hade kalaskul! Precis som jag berättade på bloggen i februari så hade jag frågat Ashley om hon ville gå med mig till prom, och som tur var så ville hon ju det - så vi gick tillsammans!
 
Ashley hade dock lite att pyssla med underdagen. Det blir ju lätt så om man är tjej och ska göra sig fin. Naglar på fötter och tår som ska fixas, syssla med smink, locka till håret och så slutligen att få på sig själva klänningen (vilket inte nödvänligtvis behöver vara helt enkelt)! Ashley hade haft en tuff kväll dagen innan så jag unnade henne att ta det lite lugnt och bli ompysslad. Själv så hade jag min smoking att ta på mig, men det var ju ingen större konst. Jag tror inte att jag ska skriva så jättemycket mera och istället låta bilderna tala för sig själva.
 
Hemma på verandan, innan jag åkte över till Ashleys hus. Lagom snygg?
När man går på prom (eller finare dans) så är det nästan obligatoriskt att som tjej ha en corsage (blomma) runt handleden och som kille att ha en boutonnière (blomma igen) fastnålad i bröstfickan. När man ändå håller på så kan man passa på att göra en grej av det och knäppa bilder när man stoppar på sig blommorna.
Ni anar inte hur mycket vi pratade och skrattade mellan bilderna, och hur många bilder där jag har ett konstigt ansiktsuttryck bara för att jag inte klarade av att hålla tyst... men helt fel var det väl ändå inte, för det kan vara lite charmigt att fånga ett gapskratt på bild.
Eftersom min (biologiska) far gillar tåg så tyckte jag att vi skulle ta lite bilder längs med järnvägen.
"Do a silly face!"
...ingen kommentar...
"Axel!! What are you doing up there?"
"Ehm... I don't know?" <smile>
Jag och mitt utbytesstudentgäng från skolan samt ett extra tillskott längst till vänster. 
Så från och med vänster i bild har vi Luisa, utbytesstudent från Tyskland (som inte går på min skola men som kom ändå), Marie från Norge, jag, Anna från Belgien, Milena och Jeni från Tyskland. Spana gärna in Jenis cowgirlboots. Vi är ju trots allt i Alabama.
Detta var visst lite extra roligt...
Ashley och Mary (så kan man kalla Marie, om man heter Axel)
Ashleys bil som vi åkte till prom i. Det är faktiskt hennes bil och ingen annans, så den har jag åkt i en del. Jag insisterade dock på att få bli fotograferad vid förardörren, men det var ju trots allt jag som *host* inte *host* körde. 
Här är en bild från insidan av prom. Stället kallades för "Sweet Apple Farm" och temat för prom det här året var "Southern Vintage". Stället är väl egentligen ett stall, fast som är till för att errangera evenemang i. Trägolv som knarrade hade de i alla fall!
Jag och Ashley när vi vandrade in under "Seniors leadout". Kort och gott så ropar de upp ens namn och om man har någon som leder in en. 
 
Dansade ni? Ja såklart! Det spelades mycket diskomusik men även lite lugnare låtar... jag föredrar de lugnare låtarna för då hänger jag med bättre. Är inte precis någon diskodansare men om det bara krävs att jag vaggar fram och tillbaka så vågar jag ändå påstå att jag smälter in.
 
Har ni frågor om prom (eller vad som helst) så lämna gärna en kommentar. Jag svarar så gott jag kan. Men nu så ska jag sova! Stor Alabamapuss på er. Vi hörs snart!
 
Eftersom det nu är påsk så tänkte jag bara bjuda på ett litet påskägg... nytt like rekord på Instagram! Följ @nosscirelexa.
 

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2014-04-20 08:59:49

Oj så roligt att få se bilder från balen. Ni är sååå fina tillsammans.

Postat av: Linda

Publicerad 2014-04-20 16:18:46

Låter som en toppenkväll! Du ser verkligen ut att njuta till fullo av det amerikanska highschool-livet!

Postat av: Madde

Publicerad 2014-04-20 17:21:18

Så fina ni var och så roligt de ser ut som att du hade! Är lagom avis!

Postat av: Fysikern

Publicerad 2014-04-20 22:36:12

Av bilderna att döma ser du ut att ha haft en mycket trevlig och minnesvärd dag. Jättekul att få se lite hur det var!

Postat av: Erik

Publicerad 2014-04-21 14:14:30

Hej Axel! Gillar verkligen din blogg för hittar inga killbloggar om utbytesår förutom din! Ska själv till USA på ett utbytesår och jag undrar när du fick din värdfamilj för hittar inte det på din blogg.
Hälsingar Erik

Svar: Onsdagen den 29 april! Det är datum som jag minns utantill :)
Axel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv