Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Skillnader i skolan

Publicerad 2013-09-01 05:00:00 i Allmänt,

Idag tänkte jag presentera lite skillnader som jag har reagerat på mellan en svensk gymnasieskola och min high school här i USA. 
 
Striktare. Det är väl framförallt det här som jag har reagerat på. Jag har sedan länge vetat att här tilltalar man lärarna genom att säga mr/mrs/miss följt av deras efternamn. Men att reglerna angående var man får vara och inte vara var såpass stränga som de är förvånade mig. Som exempel har jag tidigare nämnt när jag blev påhoppad av vaktmästaren när jag gick till mitt skåp "för tidigt" på morgonen. Dock så verkar det som om många skolor har problem med slagsmål och andra dumheter så det är väl därför de vill hålla koll på alla elever genom att förvara dem i cafeterian till 07:55. 
 
Klädkod. Denna punkt borde väl egentligen falla in under kategorin striktare, men det stycket höll på att bli så långt så jag ville börja på ett nytt... I alla fall så finns det regler som man måste förhålla sig efter vad gäller kläder. Listan kan göras lång, och så får det bli. 
  • Kepsar, hattar, mössor. Förbjudet.
  • Håret måste vara välklippt och och det får inte hänga ner framför ögonen.
  • Man får inte ha tröjor med tryck som kan relteras till alkohol, tobak, knark, sex, rasism, osv.
  • Skärp, armband eller halsband med nitar är inte okej.
  • Man får inte ha några piercings förutom i örat. Alltså inte i tungan/ögonbryn/näsa eller vad man nu kan tänkas ha.
  • Man får inte ha hål i byxorna (eller något annat klädesplagg) och dessa måste bäras i midjehöjd.
  • Underkläder får aldrig synas. Man får alltså inte ha kläder som man kan se igenom. Linnen osv måste ha axelband som är minst 1,5 tum breda (3,8 cm). BH-band får inte synas.
  • Överdimensionerade kläder är inte ok. Alltså får man inte bära t-shirtar i storlek XXXXXL bara för att det är coolt.
  • Shorts, kjolar och dylikt får inte vara kortare än så att det är tre tum (7,6 cm) till övre delen av knäet.
  • Yogapants, "tights" är förbjudet. 
  • Ingen pyjamas...(?)
Avgifter. Till skillnad från skolorna i Sverige så har skolorna här rätt att ta ut avgifter, "fees", för alla möjliga småsaker. Exempel följer nedan.
  • Skåpsavgift, $40. Vill man ha ett skåp så måste man alltså hyra det.
  • Parkeringsplats, $80. Många elever här kör bil till skolan, och då måste de betala för att få parkera.
  • Laborationsavgift, $20. Avgift som går till... laborationsutrustning? Grundämnen?
  • "Art 2 fee", $20. Avgift som går till målarfärg, pennor osv.  
  • Lunch, $2,25 om dagen. Lunchen är sällan någon höjdare, och portionerna är små.
Precis som i Sverige får man själv så för papper och penna, men många lärare begär även att eleverna ska köpa kopieringspapper till läraren, för det gör inte skolan. I vissa fall kan detta höja betyget(!!!).
 
Light. Detta är väl ingen skillnad i den klassiska bemärkelsen, men jag kör ändå. Många här tycks vara irriterade på Michelle Obama, för det är tydligen hennes påhitt att matportionerna är så små, och även att det bara får säljas light-drycker (coca-cola light, osv) i skolan. Jag är inte övertygad om att det är helt ofarligt att dricka lightdrycker hela dagarna men om presidentens fru har bestämt det så är det bara att acceptera. Värt att nämna är ju att precis brevid "dryckmaskinerna" så finns "snackmaskinerna", som säljer popcorn, chips, godis och så vidare. Tydligen inga problem...
 
Nu ska jag bjuda på lite bilder från skolan. Korridorer, cafeteria och en "snackmaskin". 
 
Jag återkommer säkert någon gång i framtiden med lite mera iakttagelser, MEN om det är något som du sitter och funderar på så finns det ett kommentatorsfält någonstans inärheten av den här meningen. Utnyttja det!

Kommentarer

Postat av: Eline

Publicerad 2013-09-01 10:56:35

Till vad används cafeterian till mer än cafeteria?

Postat av: Anna och lilla m

Publicerad 2013-09-01 14:22:29

Kul att höra om skillnaderna. Hur du fungerar betygsystemet?

Postat av: en snubbe

Publicerad 2013-09-02 20:07:13

Hej Axel!

Kul att läsa om livet i USA!
Det är roligt att du skriver relativt långa inlägg (om man jämför med andra utbytesstudenter). Vore kul och höra mer om vardagen i sig, vad du gör, om folk du träffar, ditt hus/område osv. Bra blogg!

Keep it up!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv