Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Nashville, skolmat och lite annat skoj

Publicerad 2013-09-13 03:49:10 i Allmänt,

Japp, det stämmer! Efter många om och men så är det slutligen bestämt att jag ska på AFS-orientation i Nashville till helgen. Det har tidigare varit lite otydligt om vi Alabama-bor skulle ta oss upp dit eller om vi skulle ha någon enklare orientation här nere eftersom det är en omfattande bilresa på 3-4h. Olyckligt nog så kan jag inte följa med på baseballmatchen i Atlanta (Georgia) som min värdpappade hade köpt biljetter till, något som jag sörjer. MEN, jag hoppas att AFS-helgen blir något att glädjas åt.
 
Idag har jag varit i skolan. Det var en helt vanlig white-day, vilket för min del innebär bild, fysik, styrketräning och drama. Herregud vad jag älskar dramaklassen. Hade förväntat mig att den skulle vara en av de tråkigare kurserna, men istället seglade den upp till förstaplats och det är numer min favoritklass. Det vi gör är att vi läser pjäser, vi har precis avslutat "the glass menagerie". En pjäs om en fattig familj i St. Louis under "the great depression", mysig.
 
I början av lektionen får frivilliga räcka upp handen om man känner sig manad att "spela en roll" (läsa karaktärens repliker). Innan varje dramalektion så tänker jag alltid att: idag ska jag räcka upp handen! Men ännu har det inte blivit av. MEN SNART, ska jag ta mig samman! Jag måste bjuda lite på min svenska brytning, hehe.
 
Tänkte även bjuda på lite skolmat. Idag serverades en tortilla med några ynka kycklingbitar innuti, råris och lite salsa till det. Det är inte speciellt mycket mat man får varje dag och för allt på bilden betalade jag $2,25, ca 15kr. Man kan dock be om mer mat när man tar emot "brickan" (frigolitbiten) men det kostar extra! 
 
 
När vi ändå pratar om mat och dryck så kan jag väl passa på att visa vad som hämtades hem idag! Min värdbror hade för några veckor sedan en "fundraiser", något som eleverna säljer för att dra in pengar till skolan, och i detta fallet så såldes läsk. Jag valde den i Sverige sällsynta Mountain Dew, en citrusläsk som är proppfylld med socker, men ack så god. 
 
Flaskorna här är naturligtvis lite större än standardläskflaskorna i Sverige, jag är i USA, hallå? Här är varje flaska 591 ml istället för 500. Burkläsken är också lite större. 355 istället för 330. Men jag tror att det är för att de egerntligen mäter sin dryck i ounces, och då vill de att det ska gå jämt upp. 12 oz i burkarna och 20 i flaskorna. 
 
 
 
Nu hör ni nog inte mer av mig innan måndag, eller något i den stilen. Hej!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv