Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Labor day weekend

Publicerad 2013-09-04 03:52:00 i Allmänt,

tisdagen den 3 september 2013, kl 20:53
 
Vad ska jag berätta om nu då? Helgen kanske? Det låter som både ett aktuellt och intressant bloggämne.
 
Helgen som nyligen passerade var alltså "labor day weekend". Labor day är alltid den första måndagen i september och då är man ledig från skola respektive jobb. Varför man är ledig vet jag faktiskt inte. Kanske är det så som radioprataren i bilsteroen påstod, att amerikanarna var så lata att de skapade en speciell dag bara för att slippa jobba...
 
Många familjer passar på att träffa släkt och vänner under labor day och så även min värdfamilj. Vi hoppade in i bilen kl 08:10 på lödrdagsmorgonen och åkte söderut till en stad som heter Foley för att spender helgen med min värdpappas brors familj. Den fem timmar långa bilresan gick förvånandsvärt kvickt. Innan vi anlände till så besökte vi ett flygplansmuseum i Pensacola, Florida (femte besökta staten!). 
 
Lördagskvällen ägnades åt att titta på lite college football, den överlägset populäraste sporten här. Lite jobbig situation i tv-soffan när min familj supportar Alabama (University of Alabama) och min värdpappas brors familj är Auburn (Auburn University, det andra stora universitetet i Alabama)... Skämt åsido. Jag passade på att ställa massvis av frågor så nu har jag, enligt mig, ganska bra koll på hur man spelar amerikansk football.
 
På söndagsförmiddagen packade vi ihop våra badgrejer och drog ner till Gulf Shores, här i Alabama. Där bjöds det på en strand som fick mig att tro att jag befann mig i Grekland eller dylik semesterresort. Riktigt tjusig strand. Värt att tänka på när ni tittar på strandbilderna är att detta är en strand som år 2010 var obrukbar pga oljeutsläppet i den Mexikanska golfen. Många entreprenörer drabbades och fick slå igen sina affärer pga utebliven turism. Nåväl, 2013 är första året sedan oljeutsläppet som stranden är helt återställd. 
 
Vi bjöd familjen på middag på kvällen, och det var seafood som stod på menyn. Det blev dock mycket friterat, speciellt förrätterna. Friterade lökringar, friterade räkor, friterad inlagd gurka och som tilltugg till maten hade jag friterad okra. Jo just det, jag åt sauterad havsabbore (sauteed grouper) med kokt potatis. Typ första jag åt kokt potatis sedan jag kom hit...
 
Nu är det måndag! Vi ska snart åka hem till Odenville men först ska vi spendera några härliga timmar i min värdpappas brors frus avlinda chefs stuga. Långsökt, kanske. Men ett riktigt fint ställe. Stugan var byggd 1920, så den var väldigt gammal. Om man tryckte näsan riktigt långt in i hörnen så kände man den osande doften av amerikansk historia. Häftigt. Stugan låg väldigt fint med privat brygga i en vik, flod eller något vattenflöde i den stilen. Nu vill jag inte skriva mera, jag vill visa bilder!! 
 
 
Coolt flygplan!!1!
   
Min värdmamma tyckte att jag skulle ha en bild på mig med "sverigeplanen", haha
Framtidsyrke?
Jag har lärt mig att Florida handlar om två saker: palm trees and golf
Gulf Shores, AL. Här badar jag i Mexikanska golfen.  
Många hattar i souvenirshoppen. På bilden: Tessa, dotter i familjen vi besökte.
De sålde inte bara hattar... även eremitkräftor i målade skal som man kan ta hem och ha som husdjur. När de har växt ur skalet så får man åka och köpa nytt, så byter kräftan av sig själv.
Vid stugan! Jag paddlade kajak med Dereck, storerbror i familjen vi besökte. Dereck håller på att utbilda sig till pilot och har precis tagit det första delcertifikatet, och nu får han flyga själv i mindre plan under molnen. Häftigt!
I vattnet, Trevor (lillebror i familjen vi besökte) och Matthew,
En "paddling board", lite kul grej sådär. Kändes som om jag var i venedig.
 
Annars så är det bra. Jag älskar hur alla fascineras av min svenska accent och hur de slänger komplimanger till höger och vänster. "Your accent is sexy, your eyes are beautiful, your face is perfect". Jag är ju bara en vanlig kille! <smickrad>
 
Nåväl, nu ska jag sova. God natt, allihopa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv