Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Blått är flott

Publicerad 2013-09-16 05:04:59 i Allmänt,

15 september 2013, 22:05 (10:01 pm)
 
Nu befinner jag mig återigen i Alabama där jag hör hemma efter en avslappnad men peppande AFS-orientation i Tennessee. Jag är glad att jag tog mig dit, och helgen gav definitivt mer energi än vad den tog så jag ångrar inte mitt beslut. Baseball hade varit häftigt, men förhoppningsvis så kommer det nya chanser.
 
Vi anlände runt 22:15 på fredagskvällen och då hade vi inte direkt något program, vi mös och jag pratade med olika människor från alla världens hörn fram tills midnatt. Sov i en sovsäck som var alldeles för varm och vaknade ungefär 20 gånger under natten. Frukost vid niotiden och sedan rullade programmet på bra, hela dagen. Gruppdiskussioner, volontärarbete, talangshow och s'mores-grillning. Runt 09:15 på söndagsmorgonen påbörjades den 300 km långa hemresan som... drog ut på tiden. Det blir lätt så när man tar bensträckare i plural och droppar av folk både här och där. 
 
Hela gänget på en och samma bild! Kan ni se mig?
Halva gänget! Nu borde ni kunna finna mig. 
En fjärdedel... nä nu skojar jag bara. Här nedanför har vi Guljahan (Turkmenistan), Eilish (New Zealand), Esteban (Chile), jag och Nina (Tyskland).
Kratt kratt. Varför vi hjälpte till vet jag inte riktigt, men jag misstänker att det var för att vi fick bo på området, eller något i den stilen.
Mohammed (Marocko) och Geraldine (Belgien). Mohammed är blind och han kan alltså inte se någoting alls, men herregud så gullig han är. Han utstrålar mer tacksamhet och livsglädje än någon annan människa jag mött. Här får han hålla i en livs levande orm. 
Senare på kvällen så var det dags för talangshow. Jag behöver väl knappast nämna att det var fint när Mohammed deltog och sjöng en låt av Bruno Mars?
Självklart så ställde även jag upp med min påhittade lilla talang: Story tellning. Jag berättade historien om de hamstrar som min familj i Sverige har ägt under de senaste åren, och jag tror nog att jag lyckades få det flesta att skratta lite i alla fall. 
En s'more är en sötsak som traditionellt tillagats vid camping i USA och Kanada. Den består av en grillad marshmallow och ett lager choklad mellan två grahamskex.
På hemvägen stannade vi vid en rastplats tre miles söder om gränsen mellan Tennessee och Alabama. Där har de satt upp en äkta rymdraket som har varit upp i rymden och återvänt till jorden. That's pretty cool.
 
Vi passade på att ta en gruppbild med Alabama-barnen (som numer är totalt sju istället för tidigare, fem, välkomna, Luisa och Oam!)
 
Från vänster: Pimploy (Thailand), Oam (Thailand), Valentina (Italien), Luisa (Italien), jag, Nanako (Japan) och Oona (Finland).

Passa även på att notera hur lång jag är, haha. 6'1".
 
 
Hur som helst och sammanfattningsvis - Kanonhelg. Nu: sova i min underbara säng. GODNATT <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv