Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Sugar rush and some shoes

Publicerad 2013-10-10 05:30:34 i Allmänt,

Jag känner att jag har ytterligare lite krut i fingrarna som bara väntar på att få antändas och spotta ut ord, meningar och fraser i detta forum som jag kallar för min blogg. Så jag tar väl för mig?
 
Igår var det tisdag, och jag hade "Art 2" med Mrs. Morrow som första lektion. Vi har tidigare diskuterat svenska traditioner och även Mrs. Morrow var lite påläst, då de hade en annan svensk utbytesstudent förra året. Mia hetter hon och jag vet inte hur många gånger jag har fått frågan "Do you know Mia?". Då försöker jag förklara att vi är 9,5 miljoner människor i Sverige och att det finns mer än en Mia. Om Mia nu skulle råka läsa detta så vill jag bara passa på att meddela att jag har hört enbart positiva saker om dig!
 
Tillbaka till ämnet. Traditioner. Mrs. Morrow berättade att de hade firat kanelbullens dag förra läsåret när Mia var där, och att det var en tradition som hon nu vägrade att bryta. Därför hade hon laddat upp med "Kanelbullar", eller som jag skulle vilja kalla dem... amerikanska kanelbullar. De går inte riktigt att jämföra med de svenska. Hur som helst, de smakade gott.
 
Mrs. Morrow bad mig även hålla ett litet anförande angående varför vi firar kanelbullens dag. Jag, som inte har en aning om varför fick snabbt hitta på en vettig förklaring. Det lät ungefär såhär:
 
"Okay so sweden's most popular snack in the afternoon when drinking a cup of coffee is a cinnamon bun. This is why we 15 years ago invented this day. It's nothing we "celebrate", really. We see it more as an opportunity to eat. Bakers tend to stay up all night in order to have a large quantity of buns ready for the following day. During cinnamon bun day, bakeries sells up to 6 times more buns than usual." 
 
Jag kände mig rätt så nöjd med mitt lilla tal ändå, det var ju inte direkt något jag var förberedd på!Här nedan så har ni en svensk kontra amerikansk(a) kanelbulle(ar)!
 
Igår, ja. Idag var det onsdag och lite hände det väl även idag. När vi hade några minuter att döda innan lunch i US History så tyckte min historialärare att hela klassen skulle lära sig lite sko-historia, så han bad mig komma fram till tavlan och så började han peka på mina röda, klassiska, Converse och så berättade han att "När jag gick i skolan", då var man tuffast i plugget om man hade ett par skor som dem. Han berättade även att det var den typen av sko som man använde som basketspelare, och att på hans tid, ja då kostade skorna minsann bara $12. 
 
 
 
Under en kort period så kände jag mig lite utpekad, men det gick över. Som tur var så försökte han bara vara informativ, inte göra narr av mig. Men jag tror nog att mitt ansikte steg någon grad i rödskala när jag stod där, trots allt.
 
Nu är klockan 22:30, och efter dubbla inlägg då är det DEFINITIVT dags för att... göra någoting annat. Sova, kan jag göra när jag är i Sverige igen. HEJ! <3
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv