Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Med reservation för stavfel

Publicerad 2013-10-10 03:15:50 i Allmänt,

Nä nu börjar jag ligga riktigt uselt till på bloggen. Så därför ska jag nu ta mig i kragen och rycka upp mig till nutid efter en period av eftersläntring. Men idag är det lördag, och jag vaknar upp tidigt... nej, vänta. Eller jo. Vi kör bara.
 
Jag steg upp kl 06, gjorde mig i ordning och runt 07:20 lämnade jag och min värdmamma i hennes vinröda Nissan Sentra för att kicka igång dagens aktivitet! Som jag tidigare har nämnt i bloggen så blev jag medbjuden av Nanako, en AFS-utbytesstudent från Japan, till ett Alabama football game. Och nu var det äntligen dags. Såhär i efterhand är min slutstats att: football är en big deal. 
 
 
Visst har jag bildbevis. Havet av rödklädda människor vittar väl om något?
 
 
Jag och Nanako passade på att ta en bild med några uppklädda herrar. Elefanten som pryder deras klädsel är maskoten för fotbollslaget!
 
 
Arenan iteslf, dårå. Mäktigt får jag lov att säga. Har aldrig varit i en arena i närheten så stor som den här. Enligt wikipedia så sväljer den 101,821 personer, sittandes. Enligt osäkra källor så var det 101,254 personer på plats under matchen men jag tvivlar på att det var så många. Kanske var det antalet sålda biljetter? Vad vet jag.
 
 
Bilderna är av halvdan kvalitet, då man av någon anledning inte fick ta med sig kameror in i arenan. Jag vet inte varför, men jag kände liksom inte för att ta någon risk och försöka smuggla med mig mig kamera in. Istället får det bli mobilbilder som skär i ögonen. 
 
 
Vi lämnade fotbollsmatchen under tredje halvlek för att unvika lite trafikkaos. Nanakos värdföräldrar berättade för mig att det kan bli rätt så kaosartat efter fjärde kvarten när alla ska ta sig hem på samma gång. Hur som helst, vi begav oss hemmåt och väl framme så visade Nanakos värdpappa mig runt kvarteret på deras golfbil, ett fordon som MÅNGA amerikaner har för att ta sig fram och tillbaka i kvarteret/på gatorna/på landet eller vart man nu bor. 
 
Nanakos "värdbror" (hennes värdföräldrars barnbarn) var på besök så vi passade på att spela lite fotboll med honom. Tyvärr så ändrade han reglerna titt som tätt, så det var svårt att förså vad vi höll på med. På kvällen tittade vi på ytterligare lite fotboll, åt middag och sedan sov jag över i deras "Alabama-room", haha. 
 
 
Dagen efter (nu är det söndag) så följde jag med till Nanako's värdmammas kyrka och oj! Jag som trodde att min baptistkyrka var annorlunda från Svenska kyrkan, nej, nej, nej. Den här kyrkan efterliknade mer en rockkonsert än en kyrka. Jag är seriös! Fast det bästa av allt var nog att det bjöds på "frukost" innan det drog igång. Muffins, kanelbullar, dounuts, kakor, sweet tea och lite frukt. "Frukost", alltså. Hahahaha.

Kommentarer

Postat av: Linda Beskow

Publicerad 2013-10-10 19:45:40

Herrejisses vilken arena! Jacob såg bilderna och blev otroligt imponerad! "Skriv att vi längtar efter honom!" hälsar han.

Postat av: Eline

Publicerad 2013-10-10 20:27:23

Häftigt!
Skulle gärna vara där och se marschen.

Postat av: Anna

Publicerad 2013-10-12 10:33:33

Jag har svårt att se att du på något sätt ligger dåligt till på bloggen - tycker den är helt perfekt på alla sätt :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv