Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Field trip inkl. dramatik

Publicerad 2013-10-12 03:38:25 i Allmänt,

Igår så åkte alla seniors (alla som går i årskurs 12) till en "college fair", typ en universitetsmässa där de olika universiteten i Alabama försökte marknadsföra sig själva. Jag brydde mig väl inte så jättemycket om vad som erbjöds då jag troligtvis inte kommer att gå någon högskoleutbildning här. Istället så småpratade jag med mina vänner från Europa. 
 
Efter mässan så åkte hela årskursen vidare till ett köpcentrum där vi skulle käka lunch. Det slutade med hamburgare och pommes från Burger King. Jag kände mig törstig så jag passade på att beställa en stor läsk. Stor läsk... visade sig vara den största läsken jag har fått hittills i Amerika. 40 fl oz vilket motsvarar 1.18 liter. Det är ju bara galet. Den största läsken på snabbmatsrestauranger i Sverige brukar väl vara 0.5 liter, och då är det med plusmeny. 1.18 liter. Jag tuppar av. Nämnde jag att det var gratis påfyllning?
 
När det var dags att lämna köpcentret så var det lite rörigt. Någon (eller några, jag är osäker) hade sett ett par solglasögon som de kände en stark dragningskraft till och de försökte alltså stjäla dessa. Dumma som de var blev de fångade av övervakningskameran och polis kallades till platsen. Det hela slutade med att alla fick sitta väntandes i bussarna och överblicka spektaklet när poliserna visiterade och förhörde elever. Lite dumt kan man tycka, nu kanske det inte blir några mer utflykter för oss, eftersom inte alla kan sköta sig. 
 
Men vi var glada, i alla fall! Anna, Marie, Jackson och jag.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: politiskt intresserad

Publicerad 2013-10-13 21:38:38

Hej!
Har läst din och några andra utbytesstudenters blogg ett tag nu. Jag tycker det är intressant att läsa om skillnaderna mellan Sverige och Usa. Nu på sista tiden har jag funderar lite på krisen i Usa när många statsanställda permitteras från jobbet för att republikaner och demokrater inte kommer överens om budgeten. Tänkte bara höra hur du upplever detta på plats, t.ex. hur märks det konkret och vad tycker "vanliga" amerikaner om denna konflikt?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv