Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Det bästa med att ha jeansstorlek 32/32 är att man aldrig behöver lära sig vilket nummer som är midje- respektive längdmått

Publicerad 2013-10-29 03:57:09 i Allmänt,

Hejhej. Idag är det måndag och värmen har äntligen börjat komma tillbaka. Det var riktigt kallt i helgen, jag vette sjutton om vi ens hade mer än 15 grader. Men idag har vi vart uppe och nosat på 25-snåret igen. Love it!
 
Men det var inte det jag skulle berätta om nu, nej. Jag tänkte istället berätta om vad jag gjorde igår. Och nu råkar det vara så att jag inte har några bilder, så ni får helt enkelt måla upp er egen bild i huvudet. Jo: för någon månad sedan så tyckte min söndagsskollärare i kyrkan att det skulle vara skojigt om jag kunde hälsa alla välkomna till kyrkan någon söndagsförmiddag framöver. Genom att prata svenska. Igår slog vi slag i saken.
 
Som min side-kick hade jag Claire, en tjej som går till samma kyrka. Förställ er nu att jag och Claire står längst fram i kyrkan, så att alla kan se oss. Vi har en mikrofon som vi ska dela på.
 
Jag börjar: "God morgon"
Alla tystnar, vi har nu fått uppmärksamhet. Claire upprepar vad jag sa, fast på engelska. "Good morning".
 
Uppskattningsvis så har jag nu någonstans emellan 300 till 450 människor som spänner ögonen i mig, när jag påbörjar nästa fras: "Hej och välkomna till Huffmans Baptist Kyrka. Roligt att ni kunde komma hit idag, allihopa. Jag heter Axel och jag är här från Sverige".
 
Folk nu spänner folk verkligen ögonen i mig. Eller så tittar de förvirrat runt om kring sig. Vad säger han? Jag förstår inte? Han måste prata tydligare!
 
Det är nu Claire kommer in i bilden igen. "Welcome to Huffman Baptist Church. We're so glad you are here with us today. I'm Claire, and this is Axel. He's an exchange student from Sweden, staying with the Johnston family!"
 
<Applåder>. Oväntat. Kanske klappade de bara händerna av lättnad, nu förstod de varför de inte förstod mig. Eller så uppskattade de min närvaro! Förhoppningsvis det sistnämda. 
 
Därefter så pratade vi på, nämde att det var den sista söndagen i "Pastor Appreciation Month", och så fick även kyrkans "pastors" (plural på engelska) en applåd. Sedan så körde vi lite random saker, t.ex. så sa jag. "Idag har jag röda skor på mig", samtidigt som jag pekade på mina röda converse. Ingen förstod såklart vad jag sa, men då sa Claire att "I think he said he's wearing red shoes", och så skrattade alla. Det var väl söndagens stordåd, så att säga. 
 
Fast vänta. Efter "stordådet" så hade de ytterligare en kyrkaktivitet inplanerad. "Feed the homeless". Det fungerade såhär: Vi skapade lunchpåsar med smörgåsar, chips, vatten och en kaka med hjälp utav löpandebands-principen som vi sedan skänkte till hemlösa stackare i downtown Birmingham. Söndagens goda gärning. 
 
Få se nu. Något mer va de va? Jodå. Söndagsshopping. 
Plagg 2, 3, 4 och 5 är köpta på JCPenny. En lite större affär som har mer än bara kläder. Lite billigare är det också. Hur som helst. T-shirt 2 och 3 kostade $12 styck, men köpte man 2 fick man den andra för 6$. Ziphoop 4 kostade $25, prissänkt från $50(!). Den har även en rolig detalj som ni snart får se mer om. Sen så har vi den röda Alabama tröjan, $32 kostade den. Tror även den var prissänkt, vet dock inte hur mycket. När jag skulle betala så hade jag tur, för det var tydligen "Family day" på JCPenny och jag fick 25% på hela paketet. Inklusive 10% skatt så betalade jag totalt $58 (368 kr) för plagg 2, 3, 4 och 5! På kvittot stod det jag totalt hade sparat $55, yay.
 
Plagg 1 och 6 är från den lite mer hippa affären Aéropostale. En butik/ett märke som är ganska poppis bland amerikanska ungdomar. Lika så är American Eagle, men dit gick vi inte igår. Hur som helst. T-shirt 1 är en som sagt från Aéropostale och har ett tjusigt tryck som föreställer Empire State Building, $8. Jeansen (nr 6) som gömmer sig högst upp i bild kostade $18 och är ett par vanliga jeans. Inte "skinnyjeans" som de förra paret jag köpte. Jag gillar mina tightare jeans också, men sannigen är att de är inte lika bekväma.
 
Haha här är då den lustiga tröjan som jag köpte för $25 + 10% skatt - 25% rabatt. Den har hörlurar i som gömmer sig i snöret och så finns det en liten sladd i höger ficka där man kan koppla in sin telefon. Ljudkvaliten är som väntat kass, och hela grejen känns lite löjlig. Men jag stod och vägde mellan denna och en liknande modell som istället kostade $42. Så det slutade med hipster-tröjan med hörlurarna, till slut.
 
 
 
MINA DAMER OCH HERRAR,
det var allt för idag!
 
Hejdå! Kram! 
 
 

Kommentarer

Postat av: Vicki

Publicerad 2013-10-29 05:29:54

Jag måste bara säga att du verkar vara en helcool kille. Älskar dina blogginlägg, dom är alltid så roliga!! Har kikat in några gånger tidigare och nu har jag officiellt bestämt mig för att lägga till dig på bloglovin!
Hade inte sett ditt förra med kyrkan förens nu, kunde hon alltså svenska? Fasiken va coolt isåfall! Jag ska försöka pallra mig iväg till kyrkan jag med. Men måste nog införskaffa mig en kjol först är jag rädd. *ryser av tanken* nåväl. Tack för ditt tips på min blogg. Iblsnd kan allt tråkigt ta över och då känns det bra att höra såna ord!

Svar: Tack!!!! :D
Nja, hon kunde inte svenska, men vi hade bestämt innan vad vi skulle säga!

Inlägget är bara någon timme gammalt så det var inte så konstigt om du missat det :)

OCH, åter igen tack! Nu kommer jag definitivt somna med ett leende på läpparna! Lycka till med allt :D
Axel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv