Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Mitt i ett äventyr

Publicerad 2013-11-21 04:59:25 i Allmänt,

Nu har jag återfunnit kragen som jag tappade i söndagskväll när jag hade skrivit klart om fredagens äventyr i serien av inlägg: "Axel i Tennessee". Här följer den avslutande delen två.
 
Det är Lördag. Vi har bestämt oss för att gå längs gatorna i bergsstaden Gatlinburg, men vi vill uppleva lite mera berg först. Vad passar då bättre än att ta sig upp på den högsta bergstoppen i närheten. Så vi körde plattan i mattan med bilens nos pekande uppåt.
 
Jag som tycker att det är fräckt med delstater (det är troligtvis någon oförlöst kärlek till geografi som har tagit en underlig form) fascineras över att alla registreringsskyltar på bilarna här skyltar med vilken stat de kommer ifrån. Här är en bild på den första Massachusetts-skylten som har jag har sett. En liten parantes, men: när vi var i Savannah, Georgia så såg jag till och med en bil från Hawaii! Lustigt. 
 
Nåväl, vi rullade på uppför berget och stannade vid vissa platser för att fotografera. Här är en av dem. Nedan för mig så ser vi Gatlinburg!
 
Jag och mina värdföräldrar. Notera att jag är längst i familjen, precis som hemma!
Matthew i baksätet, ovetandes om att en bild knäpptes av. Påstod han i alla fall, även om han tycks stirra rakt in i kameran...
Försökte även knäppa en bild på berget och mig, genom fönstret. Ja, jag har väl gått upp lite i vikt. Kolla på mitt gulliga köttbullsansikte!
Ju högre vi kom desto kallare blev det. Här har jag som ni ser tagit på mig min jacka. Notera även hur nära molnen vi är nu, bara minuter senare så nuddade vi dem. Fast när vi väl var uppe bland dem så upplevdes de som dimma. 
Här är vi uppe bland molnen, även fast det inte märks. Och här, är också platsen där jag satte min fot i North Carolina för första gången. Den 8:e staten jag besökte. Nu har jag alltså varit i Kalifornien (hösten 2000..), New York, Tennessee, Alabama, Florida, Georgia, South Carolina och North Carolina. 
 
APP APP APP! Här gäller det att läsa noga. Denna skildringen har tyvärr inga illustrationer som medföljer men blev ändå utnämnd till en av dagens hödpunkter. JAG SÅG EN BJÖRN! En tvättäkta vild levande björn sprang över vägen, uppskattningsvis 50 meter framför oss. Vi gjorde såklart som man inte ska göra, stannade och försökte se björnen (som hade klättrat ner för ett brant stup). Vi ville ju ha bilder! Lite senare samma dag lärde jag mig att om man medvetet närmar sig en björn (50 meter eller närmare) så kan man få upp till $5000 i böter och/eller 6 månader i fängelse. Tur att ingen såg oss!
 
Jaja. Nu är vi i alla fall uppe på berget. Man kunde inte köra riktigt hela vägen så den sista halvmilen (en halv mile, alltså, 800m) fick man gå. Det var jobbigare än vad jag hade förvätnat mig, men vi "klättrade" ju också ca. 100 meter.
 
Högst uppe på bergsknallen så hade de ett utkikstorn, fast eftersom det var dimmigt (alt. vi var uppe bland molnen?) så kunde vi inte se så värst långt.
 
Uppe i tornet så hade de tjusiga skyltar som visade "vad man såg". Men jag har svårt att svara på om det stämde med verkligheten eller inte...
 
2025 meter över havet - eller 6643 feet, om man så vill! Det blåste rätt så friskt, och det upplevdes nästan som att det regnade tack vare allt fukt i luften. 
Matthew bestämde sig för att bestiga ett berg, på ett berg. 
När vi rullade ner från berget så stannade vi vid den överlägset tjustigaste utsikten som vi såg under hela trippen, såklart inte lika fin på bild. Men här har vi den i alla fall.
 
Det var väl ungefär det som vi gjorde uppe på berget. Efter dessa bilder fortsatte vi tillbaka till Gatlinburg där vi käkade mexikanskt och sedan gick upp och ner längs huvudgatan. Jag köpte inte så mycket förutom något som jag inte kan nämna här just nu. Vi köpte även ett kilo fudge som jag har gått och mumsat på sedan i lördags. 
 
Runt klockan 19 eller 20, eller något i den stilen så åkte vi tillbaka till lägenheten. Jag och Matthew sprang ner till poolen och började plaska omkring. När vi badade i utomhusjacuzzin så fick vi besök av en mormor och hennes barnbarn Abbie som vi började prata med i bubbelpoolen. Mormorn frågade var vi var ifrån och när Matthew sa "Alabama, but he's from Sweden" så väcktes såklart intresset, haha. 
 
När vi hade badat färdigt så gick jag och Matthew till bastun och väl i bastun började jag spela musik från min mobil, så vi började dansa så smått. Då kom dock personalen och stack in huvudet i bastun, men de påstod att de bara var "just checking". Brukar inte folk dansa i bastun eller, va?
 
Nu har jag tillräckligt med bilder i detta inlägget så får väl dra den avslutande (och mycket korta, ta ner förväntningarna på jorden) söndagsberättelsen i ett tredje inlägg. 
 
Här är det nu onsdagskväll och klockan är 10 pm. Jag ska sova. HEJ!
 
Dagens sista bild blir på mig under promenaden i Gatlinburg, precis innan solen sjönk ner bakom horisonten.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv