Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Jultomtar och annat gött

Publicerad 2013-11-13 04:40:08 i Allmänt,

Hej! Nu ska jag hålla mig kort, för jag har ett viktigt tillkännagivande. Men först så måste jag ju bara berätta om alla goda gärningar som jag har gjort idag. Ja inte gjorde jag något vettigt i skolan. Skrattade lite åt min fysiklärare när han försökte förklara cirkelrörelser genom att rulla en basketboll över katedern. Jag fattar fortfarande inte hur han tänker. 
 
Men runt halv sju-tiden så hoppade jag, Matthew och Lynn in i bilen för att åka till "DOLLAR TREE", en affär där allt kostar $1 och givetvis så kommer det mesta från Kina. Men strunt i det nu! Vi köpte massor av olika saker för att i kyrkan som vi går till har det ett projekt som går ut på att man packar skolådor med julklappar som sedan skickas till fattiga barn i utvecklingsländer, som aldrig annars hade fått en julklapp. Lite fint.
 
Inne på "Dollar Tree" så hittade jag och Matthew varsin tjusig älv-hatt. Vi fick dem bara om vi lovade att använda dem, så det gjorde vi! Inne på Walmart: 
 
NU SÅ KOMMER MIN SUPERVIKTIGA UPPGIFT TILL ER!

Nästa helg, eller vilken helg den lördagen 23:e november nu tillhör, så ska jag i alla fall gå på ett internationellt Thanksgiving-firande som jag har blivit inbjuden till. Men nu är det så här, att jag förväntas ta med mig en matträtt, delikatess eller liknande. Så hjälp mig nu. Vad kan jag laga för mat att ta med mig?
 
Jag har tänkt på: hemlagade köttbullar. Tunna pannkakor. Rotmos... men ungefär där så tar det stopp. Det viktigaste är att det är TYPISKT svenskt. Om det nu finns något som faller in under den kategorin. Snälla, bomba mitt kommentarsfält med insperation. Om ni inte gör det nu så kommer jag att fortsätta tjata på er.
Tack på förhand!
 
HEJ<3

Kommentarer

Postat av: Vicki

Publicerad 2013-11-13 06:57:58

Ugnspannkaka funkar ju! :)

Svar: Det är faktiskt ingen dum idé!
Axel

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-13 07:06:18

Jansson, älgfärslimpa, svampfärserad laxfilé med vitvinssås, köttbullar med potatis och brunsås samt lingonsylt, rökt lax, ärtsoppa.. Där tar mina idéer slut

Svar: Dina idéer är av hög kvalitet. Nästan av för hög kvalitet... De sista tre alternativen är nog genomförbara. Tack så möe.
Axel

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-13 07:07:11

Smörgåsbord haha

Svar: Jag vet inte ens om du var seriös... Jaaa... Nej... Jag ska bjuda på fem portioner... Ett helt bord blir på tok för mycket!
Axel

Postat av: Nils Åkesson

Publicerad 2013-11-13 08:33:43

Flygande Jakob, typisk svensk mat och mycket poppis på 80-talet

Svar: Där har vi't! "What is this dish called? Flying Jacob!" Tack så myck!
Axel

Postat av: Emma

Publicerad 2013-11-13 19:34:39

KLADDKAKA! <3

Svar: Fast nu så ska ju inte jag ta med mig efterrätt...
Axel

Postat av: Mimmi

Publicerad 2013-11-14 07:02:02

Det första jag tänkte på var köttbullar. Inlagd sill med potatis äter vi ju också en del vid våra högtider, men det tror jag du får lite svårt att fixa. Ett snabbmatsalternativ är ju korv me' bröd. Men nu skulle det kanske inte vara snabbmat direkt. Jag fortsätter att fundera.

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-14 16:34:20

Raggmunk! Vad är mer passande än Sveriges nationalrätt ? ;)

Postat av: Eva

Publicerad 2013-11-14 17:46:32

Surströmming eller sill

Postat av: Anna

Publicerad 2013-11-15 17:27:54

Jag frågade en amerikan på jobbet idag. Hon har bott o Sverige ca 10 år. Spontant sa hon: "köttbullar - det skulle funka". Lycka till!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv