Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Ickefysik

Publicerad 2013-11-08 23:52:05 i Allmänt,

Öh, hej! Det har varit väldigt lungt i skolan idag. Alla fotbollsspelare, bandmedlemmar, cheerleaders och även många elever var frånvarande i skolan då skolans fotbollslag ska spela slutspel, ungefär tre timmar här ifrån, uppe i norra Alabama. Många lärare valde därför att inte undervisa något eftersom så många elever skulle hamna efter. Jag ritade lite på bildlektionen och sedan hade jag faktiskt fysikprov. Alltså, oj. Fysikläraren kommer aldrig att sluta förvåna mig. Har en hel lista på skumma grejer som han har gjort. Någon gång kommer jag att dra dem alla.
 
Fysikprovet är utformat precis som alla andra prov, med alternativfrågor (A, B, C, D) och några "fill in the blanks", där man med ett eller flera ord fyller i något som saknas. Enkelt, kan man tycka. Men när fysikläraren slänger in uppgifter på kaströrelser när allt vi har jobbat med är friktion och vektorer så börjar man ju fundera. Ingen formelsamling fick man heller. JA, jag har jobbat med kaströrelser hemma. Men jag kommer inte ihåg tillräckligt mycket för att kunna lösa dem i huvudet utan formelsamling.
 
Sedan så var det en fråga som fanns med på två olika ställen, fast svarsalternativen var olika. Förutom ett alternativ, som var gemensamt. Då kan man ju dra slutsatsen att det alternativet är rätt. Fast, jag är nog inte så säker ändå... Fysik i Sverige kan upplevas svårt, men man förstår i alla fall alltid vad som frågas efter. Här så vet man aldrig riktigt vad som försiggår. Luddigt, är vad det är. 
 
Fysikprovet var utrskrivet från något datorprogram och det medförde till pappret dessa små ringar där man kan klicka i vilket alternativ som är rätt. Som tur var hade läraren redan bestämt sig för att fylla i svaret på en uppgift, innan han skrev ut provet. Tack!
Jag önskar att jag kunde ta med er på en fysiklektion. Ni skulle skratta ihjäl er.
 
Min tredje lektion var idrott men läraren är fotbollstränare (football) så han var iväg för att titta på slutspelet, så vi hade en vikarie och gjorde i princip inte något alls. Så jag pratade lite med Mimmi och Hilda (mor och syster) på facetime. Det hade jag aldrig kunnat göra om vår ordinarie lärare hade varit där. Efter lunchen kände jag mig tjänstvillig så jag passade på att hjälpa till med att städa lunchrummet. Som belöning fick jag glass (fettfri...) och en Gatorade, sportdryck som är poppis här nere.
 
Nu ska jag nog snart äta kvällsmat eller något i den stilen. Jag vet inte riktigt vad som händer ikväll. Men det blir nog en lugn kväll. Imorgon ska jag upp 06:00 och sätta mig i bilen för att åka 2h nordväst och springa springtävling. Förra veckan kvalificerade vi ju oss till "state championship", så dit ska vi åka nu. Dock så är vi det sämsta laget som är där och jag är ju inte den vassaste i vårat lag heller. Men jag ska göra så gott som jag kan. Det blir nog bra!
 
Kram allihopa (ni vet väl vilken dag det är idag?)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv