Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

"Home is where your wifi connects automatically"

Publicerad 2013-11-18 03:06:00 i Allmänt,

Hemma är där ditt wifi ansluts automatiskt - och där befinner jag mig nu efter en helg fylld med äventyr. Just nu sitter jag på min sängkant med dator i knät och varvar ner med lite julmusik i öronen. Det behövs, ibland.
 
Sådär, om vi ska ta allt från början nu. Kanske ska vi inte heller ta mer än en eller två dagar i taget, då jag har en tendens att bara koka gröt på alla upplevelser om jag inte begränsar mig. 
 
Torsdag: Jag var i skolan som vanligt, fast vi gjorde inte så värst mycket på hela dagen. Åkte hem med den hemska bussen och sprang över med ett ärende till grannen lite snabbt. De bor 300 meter bort så jag tänkte att "jag kan väl gå?", vilket jag också gjorde. Efter att ha överlämnat det som skulle överlämnas så blev jag biten av en hund. Grannen, en 17-årig kille var helt förbluffad över att jag hade promenerat hela vägen hem till dem, och han erbjöd sig förtvivlat att skjutsa mig hem igen. Dock så tackade jag nej, då jag inte såg det som ett problem att gå tillbaka. Värt att tillägga är att denna granne är även skolans bäste löpare, så han om någon borde väl inte se 300 meters promenad som någon utmaning? 
 
Efter dessa små bestyr så påbörjades den riktiga äventyrsresan. Vi hoppade in hela familjen i bilen och satte fart mot Sevierville, Tennessee. Sevierville är en liten stad i "the Smoky Mountains", som vi planerade att besöka. Dock så kom vi fram ganska sent, runt 22:00, så vi gjorde inte så mycket mera än att åka och handla och sedan ta det lugnt. Jag passade även på att ringa min lillasyster Hilda med facetime för att säga godmorgon! Detta eviga tidszonsmysterium. Stället där vi bodde tillhörde "Eastern Time Zone", så för 3 dygn var jag bara 6 timmar borta från Sverige.
 
Mitt och Matthews rum & badrum & en spegelbild!
 
Jag sov inte så bra den natten. Kanske hade jag sovit i bilen? Fast nej. Jag vet inte. Det blir väl så ibland bara. 
 
Fredag: Nu så. Som ni kanske förstår så tog vi ledigt från skolan idag. Jag vaknade av att det var en mystisk businesskvinna som snokade runt i lägenheten. Om jag förstod det hela rätt (som jag antagligen inte gjorde) så försökte hon lura på mina värdföräldrar massor av dumheter. Hur som helst, vi käkade frukost. English muffin med ägg, ost och sausage (köttbit). Runt 11 hoppade vi in i bilen och körde med gasen i botten upp längs de krokiga bergsvägarna. Vi stannade flera gånger för att ta bilder på platser med vacker utsikt. Vårt mål med dagen var att besöka "Cades Cove", en dal mellan bergen där människor bosatte sig under 1800-talets början. Jag gillar sånt där. Att besöka ställen som har en historia bakom sig. 
 
Smoky Mountains, som är en del av Appalacherna (bergskedja genom östra Nordamerika), har fått sitt namn tack vare att det allttid ser ut att vara dimmigt uppe på bergen.
 
Såklart så går det inte att jämföra bilderna med verkligheten, men jag kan garantera alla mina bloggläsare att bergen såg verkligt maffiga ut när man var på plats. 
Det syns inte speciellt bra på bilden, men vattnet var verkligen kristallklart.
 
Nu har vi hittat till "Cades Cove", dalen mellan bergen. Här fanns det vilt, men speciellt vilda var de inte. Istället var de väldigt tama, troligtvis vana vid turister. Här är i alla fall pappa ren. 
 
 
I den här lilla stugan budde ett par som flyttade hit år 1818 från Europa. De hade huset färdigbyggt under början av 1820-talet, och även om man inte har något exakt datum så vet man att detta är en av de äldsta byggnaderna i "Great Smoky Mountains National Park"
 
 
Här är en bild från ena sidan dalen till den andra. Jag antar att de odlade och grejade på de stora ängarna, men att de idag bara är betesmark för djuren i området.
 
 
Här ovan är en liten bondgård eller något annat som inte intresserade mig såvärst mycket. Nu så var vi klara i "Cades Cove" så det var bara att glida ner längs bergen i vår lilla Nissan. Klockan är nu runt 16 och vi är väldigt hungriga, för vi har inte ätit någon lunch. Dock så har det inte varit outhärdligt, jag åt redigt med frukost vid tiosnåret. Det tog någon timme ner till Gatlinburg, där vi tog in på ett riktigt amerikanskt steakhouse och det var också här som jag fick mig min första riktiga steak. Rejäl köttbit och det populära tillbehöret: bakad potatis med smör och gräddfil. Fy sjutton vad gott. 
 
Jag blir sugen på kött så fort jag ser bilden... hahaha. Nu tänkte jag knyta ihop fredagssäcken med en bild från min och Matthew's (och Lynn's, men hon åkte ut) kvällsunderhållning: monopol! Något som visade sig vara ett tretimmarsprojekt.
 
 
Håll nu koll på bloggen, för jag kan lova er, ni vill inte missa vad jag gjorde under lördagen! Nu önskar jag er en trevlig måndagsnatt.
 
Med reservation för evenuella stavfel och massor av kärlek,
Axel

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv