Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Allsvenskan!

Publicerad 2013-11-02 16:57:00 i Allmänt,

Idag är jag en stolt Falkenbergsbo!
 
 
 

SUPERETTAN
Falkenbergs FF–Ängelholms FF 4–2 (1–1)

– Det fanns en tro på det här laget någonstans inom mig, men den satt långt inne, medgav FFF-tränaren Hasse Eklund efter den historiska händelsen på Falkenbergs IP.

Falkenbergs FF blir det 62:a laget som spelar i Allsvenskan. Laget har aldrig tidigare varit i närheten av landets högsta serien.

Och när Hasse Eklund tog över FFF i våras fick han en arbetsbeskrivning av sin nya arbetsgivare: ”Klarar du nytt kontrakt, så är vi nöjda, då har du gjort ett gott jobb.”

Hasse misslyckades. I stället tog han laget till Allsvenskan.

– Jag har redan bett om ursäkt, säger Hasse med ett skratt.

Håkan Nilsson, FFF:s sportchef, var en av de som anställde Hasse Eklund.

– Vi fick ju kvala oss kvar i fjol, och blev av med ett antal spelare så förhoppningarna var inte så stora, konstaterade Håkan.

– Vi stod inför ett vägval, men bestämde oss för att våga satsa på våra egna talanger. Men då var vi tvungna att skaffa en tränare som var inne på samma linje; att våga.

– Och vi valde rätt! tillade Håkan Nilsson som mådde riktigt dåligt i paus (1–1).

– Men nu är det bättre, konstaterade han, och verkade faktiskt ha fått tillbaka lite färg i ansiktet.

Sportchefen ville inte gå in på vad som kommer att hända till nästa säsong.

– Låt oss nu få njuta av det här några dagar. Sen får vi sätta oss ned och diskutera framtiden.

Falkenbergs FF hade chansen att klara det Allsvenska kontraktet redan mot Degerfors. Men icke! En straffmiss i slutsekunderna höll på att bli förödande. Nu fick man istället skjuta upp firandet till i sista omgången.

– Bra mycket roligare att få avgöra på hemmaplan, sa Daniel Johansson, som spelat allsvenskt i HBK.

– Ja, jag spelade två matcher, fortsatte FFF:s mittback, som inte var speciellt nervös inför ÄFF-matchen.

– Förvånansvärt nog var jag inte det, det var tvärtom en riktigt kul match att spela med den inramningen som det var på IP.

– Hur det känns? Ja, det är knappt man fattat det än.

Och det var det genomgående temat hos spelare, ledare och publik efter 4–2-segern: Man fick nypa sig själv i skinnet för att förstå att det inte är en dröm.

Adam Eriksson, som fick sin tredje match i Degerfors och var avstängd till lördagens match, hade det nog värst av alla.

– Det var för djävligt, jag bara satt och skakade. Det är sorgligt när man spelat 29 matcher och inte får spela den trettionde. Men efter 3–1 kändes det rätt lugnt.

Otto Martler – som kanske är Superettans bästa målvak – men som bröt ett ben i handen och inte trodde han skulle få stå mer i år fick reda på att han skulle spela mot Ängelholm.

– Jag fick beskedet en och en halv timma före matchen, sa Otto som gjorde en habil insats mot ÄFF.

– Det här trodde jag inte när jag skrev på för FFF i vintras. Det är inte många Superettanspelare som får vara med om att vinna serien.

– En helt fantastisk känsla, fortsatte Otto.

Och många var det som höll med Otto Martler efter gårdagens rysarmatch.

Falkenbergs FF till Allsvenskan 2014. Känn på den…!

 

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2013-11-02 22:31:04

Men Axel matchen slutade ju 4-2. Spänningen var stor när det stod 3-2, folk vågade inte tro på seger förrän det blev 4-2 mot slutet av matchen.

Svar: Men Mimmi, jag tog ju bara en skärmdump på hn.se! Jag kan inte hjälpa att de har skrivit fel i artikeln.
Axel

Postat av: Skåne

Publicerad 2013-11-03 01:07:54

ÄFF!

Nä men HIF ska det ju vara ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv