Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Högkvalitativt bloggvirke

Publicerad 2013-02-23 21:51:33 i Allmänt,

Hej åh hej!

Tänk så mycket roligt jag har att bjuda på idag! Eftersom jag bor i Halland så har jag varit ledig under den senaste veckan, vecka åtta eller kanske mer känd som sportlovsveckan.

Jag började lovet med en kortvisit i Västerås där mina morföräldrar bor. När vi var där uppe så passade vi på att köra en liten kusinträff och allt vad det innebär (melodifestival och skridskoåkning). Det var självklart mysigt, men jag får inte så mycket utbyte av att träffa mina kusiner då den äldsta av dem är elva och resten är runt fyra år.

Tyvärr kunde jag inte stanna i Västerås mer än två nätter, för att jag hade bokat in halkbana (obilgatorisk riskutbildning vid körkortstagande). Jag blev alltså tvungen att fara hem dagen innan min far och fick åka själv på tåget. Tågresan hade potential för att bli jättehärlig och lugn om det inte var för en liten detalj. 

Min mormor hade varit jättesnäll och bjöd mig på en semla som jag skulle få äta på tåget, men problemet var bara att semlan låg i en prasslig papperspåse. Jag skojar inte om jag säger att det tog mig över trettio minuter att öppna påsen, jag ville ju absolut inte väsnas i den knäpptysta vagnen där jag satt. När jag väl fick upp semlan ur påsen så satt jag stel som en pinne och tuggade på gräddbullen. Florsocker över hela mig och 500 kcal i min kropp. Det kanske inte låter så skoj i textform, men det var lite snopet när man satt där och hade en sur gubbe brevid.

Halkbanan var inte så mycket att tala om, vi var fyra elever från min trafikskola och vi sladdade runt i två timmar på halt underlag. Superskoj och man fick sig verkligen en tankeställare om hur illa det kan gå när det är halt ute. Det gäller att inte hålla högre hastighet än vad väglaget tillåter.

Hopp, och nu var det lördag igen. Men allt är inte som vanligt! Jag var i Göteborg tidigare på en inofficiell utbytesstudentträff. Jag kan väl lika gärna erkänna att jag var en smula nervös innan, men det var helt obefogat och jag hade jättetrevligt. Mötte en drös med snälla människor och tillsammans åt vi en liten köttbit och så satt vi ner och diskuterade våra funderingar och jämförde olika organisationer.

Nu har jag precis tittat på Melodifestivalen och det är väl vad det är. Jag tittar mest för att jag inte har något bättre för mig men jag kan inte säga att jag som så många andra avskyr tävlingen. Den har något, ett svagt underhållningsvärde.

Ha en fortsatt härlig kväll!

/Axel

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv