Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Thanksgiving & dylikt

Publicerad 2013-12-01 04:20:30 i Allmänt,

Jag vet inte vad som händer, men min bloggmotivation är låg just nu. Det finns mycket som jag skulle göra hellre än att sitta här och knappa. Inte för att jag egentligen har något viktigare för mig just nu, eller för att jag inte vill dela med mig av något. Jag är väl bara utmattad, eller något. Antar jag. Jag skulle kunna tänka mig att sjunka ner i soffan läsa vidare i "Catching Fire", diskutera resultatet i den senaste fotbollsmatchen med min värdpappa eller bara sitta och slösurfa på datorn. Fast, jag vill ju också gärna dela med mig. Så det gör jag nu - oavsett.
 
Thanksgiving är en amerikansk högtid som jag fortfarande inte har full koll på varför man firar. Jag har frågat flera personer men det känns som om alla kommer med annorlunda förklaringar. Hur som helst, om man är intresserad så kan man googla. Nu för tiden så firas det mest för att umgås med familj och släktingar - och för att äta god mat. Många tar även tid att tänka lite extra och vara tacksam för det man har. 
 
Vi firade thanksgiving med min värdfamilj i torsdags (28 november). Thanksgiving day är alltid en torsdag. På menyn stod massor av olika saker. 
 
Övre raden från vänster: green bean casserole (gröna bönor i gratängform), potatismos, veg-all casserole (morötter, ärtor i gratängform med ost och kexsmulor.
Nedre raden från vänster: dressing (fuktigt majsbröd med grönsaker, har aldrig ätit något liknande), gravy (sås), kalkon
Listan fortsätter. Övre raden från vänster: tranbärsås, valnötspaj
Nedre: crossiant, chocholate creampie
 
Detta var då torsdagslunchen alltså. Men idag så är det lördag och vi har firat thanksgiving med min värdpappas föräldrar, samt hans syster och hela hennes familj. Ännu mera mat stod på schemat. Jag vet inte om jag ska oroa mig för min viktökning eller inte, men jag börjar bli tjock. 
 
Som ni ser här hade vi valmöjligheter i plural när det kom till maten. Jag tänker inte lägga upp en enskild bild på varje maträtt, men jag har valt ut några enstaka, unika, som ni kommer att få ta del av.
 
 
Sweet potato casserole. Sweet potato, eller sötpotatis som det antagligen heter på svenska är en slags potatis som är orange. Jag vet inte ens om det klassas som potatis. På amerikanskt vis äter man en sötpotatis med brunt socker och smör, vilket inte faller mig i smaken. Här är sötpotatisgratängen som min värdmormor hade lagat, dagen till ära. Jag vill inte vara negativ. Men det var verkligen inte gott. (Allt annat var dock jättegott, och det berättade jag för henne!) Allt det bruna ovanpå är brunt socker. Alla klumpar, det är bara socker. Denna gratängen var sötare än den sötaste efterrätten. Alldeles för sött för min smak! MEN, spännande att prova på!
 
 
Fried okraDenna friterade grönsak är en sydstatsklassiker. Okra som delas upp i mindre bitar och sedan friteras är en solklar klassiker, och det är faktiskt väldigt aptitligt och gott.
 
 
Pumpapaj. Är osäker på om detta är en klassiker eller vad det är frågan om, men det är en god paj som jag idag provade för första gången. Smaken påminner mig väldigt mycket av mjuk pepparkaka, som vi brukar baka hemma i Sverige till jul. Jag har även blivit bjuden på pumpabröd här, och det var i princip identiskt med mjuk pepparkaka.
 
 
Efter maten satte vi oss för att se på fotboll, amerikansk sådan. Matchen idag är en klassiker och de har valt att kalla den för "Iron Bowl". Iron bowl spelas en gång om året och det är alltid mellan University of Alabama och Auburn University, de två stora fotbollslegenderna här i Alabama. Min familj hejar på University of Alabama som har vunnit de två senaste mästerskapen. 
 
Fotboll är verkligen en big deal här. Alla pratar om det, och jag förutspår bråk i skolan på måndag, över fotbollsresultatet. Åtminstone muntliga bråk. Hur som heeeeeeelst. Oturligt nog så vann Auburn, och vi Alabama-fans fick acceptera att vi inte går obesegrade ur säsongen. Detta resultat satte även Alabama i blåsväder, vi som hade planerat att bli dem första som fick tre vunna mästerskap i rad. Blandade känslor nu. Men vad sjutton. Matchen var riktigt bra och spännande även om Alabama klantade sig på flera plan vad gäller field goal kickers och recievers. Så det får vi ta. Nu ska jag domna bort till lite bra musik: ELLER så gör jag något annat. 
 
Alla football fans samlade, förutom jag då lol!
Från vänster: Lynn, Bonnie (farmor), Tammy (faster), James (farfar), Randall, Alan (gift med Tammy), Kara (kusin)
På golvet: Zach (kusin) och Matthew, den lille rackaren
 
 
HEJDÅ GODNATT!

med reservation för stavfel

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv