Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Lock-in

Publicerad 2013-08-16 00:17:00 i Allmänt,

Lokal tid 17:18
 
Inatt stannade jag uppe alldeles för länge, men det kunde liksom inte hjälpas. Jag och min värdbror hakade på en kyrkaktivitet som gick ut på att många barn och några ungdomsledare "låste in sig" i en av kyrkans lokaler för att sedan spendera natten där tillsammans. Jag hade till en början lite svårt att bestämma mig om jag skulle ta mig dit eller inte, men jag ångrar inte mitt beslut att haka på. Det hade ju varit dumt av mig att stanna hemma, nu när jag ändå inte har något planerat på hela veckan.
 
Tiden som inlåst ägnades huvudsakligen åt lekar och spel, men även till att bara prata. Engelska. Med risk för att låta lite för självgod så måste jag ändå erkänna att jag gillar uppmärksamheten, eller kanske borde jag skriva intresset, som vid några tillfällen infann sig kring mig och mitt exotiska hemland. Det är skönt att sitta inne på ett samtalsämne där man har hyggliga faktakunskaper och som folk gärna vill höra mer av.
 
Jag berättade vid något tillfälle att jag brukar cykla ganska mycket hemma, till skolan och till kompisar, och så vidare. Jag försökte vara tydlig med att vi använder cyklen framförallt som transportmedel, och inte som träningsredskap. Då dök frågor upp som om "do y'all have cars in Sweden?", och jag svarade artigt att ja, det har vi, men att vi cyklar ändå för att samhället ser lite annorlunda ut och för att möjligheten finns. Då fick jag istället frågan om jag skulle vara med i Tour de France(!!!). Det var väl ungefär här någonstans som jag förstod att det är nog ganska ovanligt med cyklister runt omkring Birmingham, i Alabama. 
 
Hur som helst så hade jag en trevlig kväll/natt och en god dags sömn som väntade när jag kom hem runt niotiden imorse. 
 
Igår höll jag även i en tvättäkta "red cup" (välkända från amerikanska filmer) för första gången. Kul grej, sådär.
 

Kommentarer

Postat av: Kuratorn

Publicerad 2013-08-16 00:58:05

Jätterolig blogg! Ser fram emot att följa din resa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv