Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Idag blev det bara 650 ord

Publicerad 2013-08-21 03:52:17 i Allmänt,

Besöksrekord igår, yay.
 
Idag tänkte jag berätta om de fyra ämnen som jag har haft idag. Jag minns inte om jag har berättat om hur schemat är uppbyggt, men jag tror inte att jag har gjort det. Vanligtvis i amerikansk skola så har man alla sina ämnen, varje dag. I samma ordning. Varje dag. Men på min skola är det lite annorlunda, de har valt att dela upp ämnena så man har hälften av ämnena första dagen, och den andra hälften andra dagen. Det har därför skapat namn på dessa olika dagar, Maroon-day och White-day. 
 
Måndagar och onsdagar är alltid maroon-days och tisdagar och torsdagar är alltid white-days. På fredagarna kör de varannan vecka, så nu på fredag är det en maroonday och nästa fredag en whiteday. Nu tänkte jag presentera vilka ämnen som jag har under de olika dagarna (om ni inte redan har klurat ut det själva)
 
Maroon days:
  • ROTC
  • Algebra 2
  • US History (1877 - Present)
  • English 12
White days:
  • Art 2
  • Physics
  • Weight lifting
  • Drama
Jag vet att förklaringen har sina brister, men det får duga för tillfället. Jag har faktiskt ansträngt mig!! Nu ska jag istället summera ihop vad skoldagen bestod av.
 
Första lektionen var Art 2. Tvåan indikerar att det är en fortsättning på Art 1 (en kurs som jag inte har läst) men jag tror nog att jag ska klara mig fint i alla fall. Läraren var snäll och det verkar som om hon gillar utbytesstudenter. Tur!!!
 
Fem minuter rast och sedan var det dags för mig att söka upp fysiksalen. Det gick bra. Fysiken tror jag kan bli ganska rolig, förutsatt att det inte är överdrivet mycket plugg. Läraren (som f.ö. har en väldigt... intetsägande personlighet) berättade att han inte gillade att ge läxor, så jag antar att det är ett plus. Det visade sig även att fysikläraren är coach för cross country running (löpning i skogen, typ?) och track (springa på löparbana) och han frågade om jag ville komma på eftermiddagens träning. Eftersom jag var oförberedd och inte hade några grejer med mig så tackade jag nej, men jag måste försöka ta mig dit inom snar framtid. Det enda problemet som måste lösas är hur jag ska ta mig från träningen (som är vid skolan) och hem när den är slut... Skolbussen väntar icke!
 
Weight lifting lektionen var ett skämt, alla satt och väntade på golvet i 20 minuter innan läraren kom, gick igenom reglerna och gick och satte sig vid en dator. Instruktionerna vi fick var att "nu kan ni prata med varandra resten av lektionen". Men vi ska nog börja "på riktigt" nästa vecka. Mötte några trevliga elever där som jag sedan åt lunch med. Speciellt en av dem var väldigt fascinerad av Sverige. Roligt!
 
Sista lektionen var drama. Jag hade tidigare förstått att lektionen gick ut på att läsa pjäser, inte att spela teater. Även om det är något som jag antagligen inte skulle syssla med hemma i Falkenberg så kan jag nog tänka mig att fortsätta med denna kursen, förhoppningsvis är den inte jättekrävande även om det antagligen kommer bli en del läsning. 
 
Jag har märkt att jag på senare tid har slutat att läsa igenom mina inlägg innan jag publicerar dem, och jag känner inte för att göra det idag heller. Därför ber jag i förväg om ursäkt för eventuella stav- och grammatikfel.
 
Hälsningar,
en svensk i Amerika

Kommentarer

Postat av: Elsa

Publicerad 2013-08-21 06:24:54

Besöksrekord! Roligt! Hur många följer din trevliga blogg?

Svar: Den 19 augusti hade jag 84 unika besökare.
Axel

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-08-21 09:49:31

Spektakulärt

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv