Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Från ett land till ett tredje

Publicerad 2012-11-21 21:45:42 i Allmänt,

Hej!
 
Nu är jag äntligen hemma från min lilla Afrikaresa. Jag väljer att använda "äntligen" då jag är trött som en sten efter att ha varit på resande fot i 30 timmar. Men vad jag har upplevt! Mitt huvud är fullt med intryck och känslor. Jag planerar att skriva ett långt och saftigt inlägg om allt jag har upplevt. Eller så ska jag dela upp det i olika delar. Svag beslutsångest.
 
Under min visit vid de sydligare breddgraderna så har det hänt lite på utbytesfronten. Gillar förrästen inte att skriva "utbytesfronten". Det känns alldeles för klichéartat. Men nej, nu ska jag berätta. Jag hittade en wifizon där jag kunde läsa mina mail och blev glad då jag hade fått mailet från AFS som sa att jag var godkänd som utbytesstudent, och även ett till mail från AFS angående regionsvalet. Kanske är det fel att kalla de för regioner, då det stod "önskemål om ankomstflygplats" i mailets ämnesrad. Men eftersom jag nu har fått mailet tänker nu berätta hur jag har rangordnat de olika regionerna som jag har att välja emellan.
 
För att skapa lite klarhet så saxar jag ut vilka delstater som hör till vilken ankomstflygplats från .pdf:en som var bifogad i mailet:
 

Seattle (SEA)
Alaska, Idaho, Montana, Oregon, Utah, Washington, Wyoming

Chicago (ORD)
Illinois, Indiana, Iowa, Michigan, Minnesota, Missouri, Nebraska, North Dakota, South Dakota,
Wisconsin

Houston (IAH)
Arkansas, Kansas, Louisiana, Oklahoma, Texas

New York City (NYC)
Alabama, Connecticut, Delaware, District of Columbia, Florida, Georgia, Kentucky, Maine, Maryland,
Massachusetts, Mississippi, New Hampshire, New Jersey, New York, North Carolina, Ohio,
Pennsylvania, Rhode Island, South Carolina, Tennessee, Virginia, West Virginia

Los Angeles (LAX)
Arizona, California, Colorado, Hawaii, Nevada, New Mexico

 

Ja, jag tänker gå rakt på sak. Jag rankade flygplatserna enligt följande:
 
1. New York
2. Los Angeles
3. Chicago
4. Houston
5. Seattle
 
Kan tyvärr inte motivera mitt val på något vettigt sätt, det ända tipset jag kan ge om någon står inför ett liknande val är att inte hänga upp sig allt för mycket på valet, det är trots allt du du själv, din värdfamilj, dina nya vänner och din skola som kommer göra ditt år till något att tänka tillbaka på. Inte om det stog 25° eller 5° på termometern utanför fönstret.
 
 
Jag bjuder på en bild från Afrika som avslutning på inlägget. På min rygg har jag en apa som äter jordnötter. Snitsigt. Jag utlovar mer och roligare afrikabilder till de som återvänder till min blogg inom snar framtid!

Kommentarer

Postat av: Lovisa

Publicerad 2012-11-30 19:28:44

Hej! Jag ska också åka till USA nästa år, och undrar om du är intresserad av ett länkbyte? Hör av dig i så fall:)

Svar: Hej, kul att du skrev. Självklart är jag det!
Axel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv