Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Graduation!

Publicerad 2014-05-26 17:05:04 i Allmänt,

Nu har jag fått uppleva det troligtvist mest traditionsenliga evenemanget som jag kommer att få delta vid här i USA. Graduation. 
 
Den graduation som jag fick delta vid är den som motsvarar att ta studenten från en gymnasieskola i Sverige, men att direkt översätta graduation till student är fel. Det kallas nämligen graduation när man tar examen från ett universitet, från high school (student) men ibland så har de även på middle school en graduation (klar med årskurs 8 och redo för high school) och så kan de ha kindergarten gradution (årskus 0 examen, lol).
 
Hur som helst. Graduation från high school och universitet är de ända "riktiga", enligt min åsikt. Men nog om det!!
 
Jag klädde upp mig fint, som man bör. Jag vet att det kan uppfattas självupptaget om man öser komplimanger över sig själv.... men jag tyckte att jag var ruskigt snygg.
 
 
Ja, visst ser ni rätt. Jag fick ha på mig en "cap and gown", precis som man har sett i filmer och liknande. Mer tradition än så blir det inte. Notera gärna att min "tassel" (tofs?) sitter på höger sida av hatten. Jag ska återkomma till det senare.
 
Själva cermonin ägde rum i ett aduditorium där all publik satt samlad. På scenen satt rektorn, vice rektor, studevägledare och så min engelskalärare, hennes jobb var att läsa upp namn under diplomsutdelningen. Ja men hur som helst. Vi tågade in till musiken som jag länkade i förra inlägget. Det kändes mäktigt. Så satt vi där och gick igenom programmet. Rektorn skulle hålla tal, de två elever med högst betyg skulle hålla tal. En kille och en tjej. Nationsalsången. Ett stipendium delades ut. Det var trevligt. 
 
Slutligen kom det som alla hade sett fram emot - diplomsutdelningen. Diplomet som är beviset på att du har klarat av din grundskoleutbilning (upp till årskurs 12). När en elev skakar rektorns hand och tar emot diplomet, då blir eleven fri från skolan. 
Här är jag när gick över scenen och tog emot mitt diplom. Notera gärna rektorn och alla hans stjärnor. Det är en liten tradition att eleverna klistrar något på rektorn när de tar emot sitt diplom hehe.
 
Efter cermonin så åkte vi till ett hamburgarställe och åt. Det såg ut som en klassisk amerikansk 50-tals restaurang.
 
Ashley följde med.
 
Nu måste jag kila!!! Min värdfamilj och jag ska skaffa HUND! En chihuahua! Vi HÖRS!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv