Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Rickwood Field

Publicerad 2014-06-26 06:03:49 i Allmänt,

Det blir inget dunderinlägg idag. Hemresan gömmer sig bakom hörnet och jag lär väl vara hemma innan jag hinner blinka. Tänkte inte blogga om den, men nu kan jag inte låta bli att berätta om hur flygresorna ser ut. Flyg är kul!
 
söndag 29 juni:
Min värdfamilj (mamma och pappa, Matthew är bortrest) tillsammans med Ashley skjutsar upp mig till Nashville i Tennessee och säger hejdå där, och sedan så ska vi ha en liten AFS-orientation på flygplatshotellet. Alltså ett litet möte/seminarium där vi pratar om året som gått
 
måndag 30 juni:
Enligt AFS så ska vi tidigt på morgonen flyga till New York för att sedan spendera resten av dagen och kvällen på något hotell på Queens, New York...
 
tisdag 1 juli:
18:15 på kvällen lyfter planet mot Paris, så det blir väl ytterligare några timmar att spendera på hotellet.
 
onsdag 2 juli (sverigetid): landar i Paris någon gång på morgonen och runt 12 (tror jag!) så möter jag upp min kära familj i Göteborg
 
MEN NU SKA JAG SKRIVA OM VAD JAG EGENTLIGEN TÄNKTE SKRIVA OM! Dagens äventyr.
 
Tillsammans med Ashley, hennes pappa Joe och storasyster Alycen så åkte jag och tittade på baseboll. Baseboll laget i Birmingham kallas för "The Birmingham Barons", fast de kallas för "Barons".
 
Barons spelar oftast på sin nybyggda hemmaarena som öppnades våren 2013, men en gång om året spelar de på en klassisk arena som Barons inte har spelat på officielt sedan 1987. Denna gamla baseballarena kallas för "Rickwood Field" och det är den äldsta basebollparken (fältet/planen/whatever) i hela USA. Ganska tufft. Min första basebollmatch såg jag alltså på den äldsta arenan i landet. 
 
Nu: bilder!
 
Det var tufft att se ett så gammalt ställe. Massor av historia gömmer sig där.
Någon kanske noterade den här skylten. Rickwood Field var hemmaarena för Birmingham Barons i 77 år, men även åt Birhimgham Black Barons i 43 år. Som många säkert vet så har USA (kanske speciellt södern? HAL IS!!!) varit väldigt segregerat och här så syns det tydligt. Fram till 1963 så tilläts inte svarta och vita att spela tillsammans i samma lag. Det kan man ju tycka är lite fånigt, men så var det. Som tur är så har de nu fixat lite och sedan 50 år tillbaka har det varit helt okej att spela boll på samma lag, oavsett hudfärg.
Domarna (som kallas för umpire i baseboll) hade klätt upp sig dagen till ära, precis så som basebolldomare såg ut förr i tiden. Vit skjorta och fluga.
 
Toppendag. Jag njuter av att få ha kul även när jag bara har ett par dagar kvar här. Måste MAXA allt!!!!!!! Ha de så bra nu. Vi kanske hörs när jag är hemma. Eller innan jag åker. Men jag lovat inget. Hej!!!!!! Puss!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv