Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Colorado #1

Publicerad 2014-06-04 20:26:43 i Allmänt,

Ojdå. Det var inte meningen. Att lämna alla mina bloggläsare för att själv åka på semester. Men så blir det ibland! Jag hade tänkt att berätta om det innan jag åkte, men det glömde jag. Så här ligger det, kortfattat, till: 
 
Fredag 30 maj: åkte till Colorado
Lördag 31 maj: var i Colorado
Söndag 1 juni: var i Colorado
Måndag 2 juni: var i Colorado
Tisdag: 3 juni: åkte hem till Alabama
 
Men nu ska vi prata om Colorado! Min plan är att skriva om fredagen och lördagen nu, och sedan får resten bli någon annan gång. Så nu kör vi!!!
 
Colorado!? Vad är det? 
Colorado är en delstat mitt i USA. Min värdmamma Lynn växte upp i Colorado och även om hon har flyttat till Alabama så bor hennes familj kvar. Min värdfamilj brukar besöka dem varje eller vartannat år. 
 
 
Vi flög flygplan hela vägen dit. Min värdfamlj har kört bil dit någon enstaka gång, men det tar 21 timmar nonstop, så flygplan är att föredra. På vägen dit så fick vi byta plan i Chicago, så min karta kan vara lite missledande.
 
När vi flög in över USA så fick vi möjligheten att ta en titt på den högsta byggaden i USA, Willis Tower, 442 meter högt, räknat utan antennerna. Skojigt!
Väl på flygplatsen så ville jag hitta en lämplig plats där jag kunde knäppa en bild som bevis på att jag har varit, om flygplatsen räknas (...), i Chicago! Vi åt även McDonald's på flygplatsgolvet. Mums.
Kul på flygplanet hade vi också!
Nå väl... vi flög och vi flög och någon gång på kvällen så landade vi i Colorado Springs.
 
Det finns faktiskt inte så mycket att skriva om fredagen, så vi skiftar dag. Nu är det lördag!
När jag vaknade på morgonen så gick jag ut på gatan för att få lite frisk luft och njuta av utsikten, och det var inte vilken utsikt som helst. Sticker man ut huvudet genom ytterdörren och snelgar åt höger så ser man toppen av Pikes Peak, en av 56 bergstoppar i Colorado som är högre än 14000 fot över havet. Just Pikes Peak är 14110 fot, vilket motsvarar 4301 meter över havet. Hur som helst - hygglig utsikt.
 
 
Lördagens huvudaktivitet var att åka till Denver, den största staden i Colorado, där Lynns mormor bor och hade ställt till med födelsedagsfest. Hon fyllde nämligen 90 år! Men innan kalaset så ville jag ta en titt i downtown Denver, nu när vi ändå var så nära. Det var roligt att promenera omkring bland de höga husen. Vi stötte även på en del intressanta hippies eftersom det är lagligt att röka lite vad som helst i Colorado.
 
Här en helt vanlig korsning påväg in till downtown. Notera gärna trottoarerna. I Colorado så finns trottoarer, överallt, och de används. Jag hade inte sett en barnvagn sedan jag kom hit, men i Colorado så ändrades det. Cyklisten och joggare såg jag också. Kul fakta: Colorado är den minst överviktiga delstaten i USA, Alabama är den tredje värsta. Tänk om de skulle bygga mer trottoarer i Alabama, då kanske det skulle ändras!
 
I Denver hade de några spårvagnsliknande tåg.
När vi var klara med vår sightseeing så åkte vi tillbaka hem till Lynns mormors party. Det bjöds på hamburgare, hotdogs och bratwurst, massor av olika pastasallad, chips, grönsaker, dipp, nachos, ostdipp och födelsedagstårta!
På kvällen så hade vi bestämt oss för att äta på en mexikansk äventyrsrestaurang, men först, på vägen dit så åkte vi förbi Denver Broncos fotbollsstadium. Denver Broncos fotbollslag (football, alltså) kom på andra plats förra säsongen. De förlorade i Super Bowl.
Restaurangen då. Förutom smarrig mat så hade de en arkad (spelhall), livemusik och dykshower, där folk dök från 10 meter och gjorde volter och annat spännande. Dock så kändes det som en familjerestaurang, lite barnsligt för min smak. Men en intressant upplevelse.
Denvers skyline påväg tillbaka hem till Colorado Springs.
 
Kortfattat, kanske. Men mycket bilder borde väl ändå väga upp för det? Här har ni i alla fall min fredag och lördag. Nu ska jag snart gå ut och äta. Vi ses!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv