Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Te, tomatsås och tårar

Publicerad 2013-09-30 05:01:00 i Allmänt,

Dagarna flyter på och jag har en minimalistisk dos ångest i bakhuvudet som jag tror beror på att jag är lite slö vad gäller uppdatereringarna här på bloggen. Jag intalar mig själv att jag inte gör så mycket om dagarna, men jag vet ju att det är fel. Jag gör ju massor av grejer hela tiden, saken är den att allt inte faller in under kategorin "bloggmateria". Men jag vill ju komma ihåg de små sakerna, också. Därför har jag bestämt mig för att börja antecka lite varje dag i ett vackert häfte som jag fick av min mormor och morfar i ett hemligt paket som jag hade med mig när jag åkte hit!
 
 
Men nu, när jag ändå sitter här så är jag väl skyldig att berätta lite om vad jag har gjort idag. Dagen började tidigt (6:00 am) med ett skypesamtal till Sverige, hej! Därefter gjorde jag mig i ordning, åkte till kyrkan, var i kyrkan och efter kyrkan (nu börjar det hända grejer) så åkte vi till en italensk restaurang med en grupp människor från kyrkan då en vän till familjen fyllde år. Jag beställde in "sweet tea" som jag började pimpla på med gott samvete, eftersom servitriserna fyller på glaset till bredden så fort det är halvfullt, utan extra kostnad. Jag fick nog i mig minst en liter av detta, mycket söta, flytande guld. 
 
Kort där efter så fylldes långbordet med stora salladsskålar vars innehåll påminnde om ceasarsallad. Korgar med små vitlöksbaugetter, perfekt temperatur och mängd salt. Hiskeligt gott. Efter några påfyllningar av sallad kände jag mig färdig med förrätten och vid det här laget hade nog den snälla servitrisen fyllt på mitt te-glas tre gånger. 
 
Nåväl. Efter alldeles för mycket te, sallad och lagom många vitlöksbröd så var det slutligen dags för huvudrätt. Jag hade beställt chicken parmigiana, en kyckling lagad med massor av olika sorters ostar, friterad och serverad med spaghetti med tomatsås. Jag har en bild, men den råkar vara tagen med min mobil... som inte är så bra. 
 
 
Rätten var utsökt. Hela måltiden avslutades med en chokladkaka som jubilarens fru hade bakat, även den, utsökt (trots min redan överfulla mage). Efter maten så åkte vi på jakt efter ett par skor som ag har fått för mig att jag vill ha. Efter mitt i pincip första par converse (de gråa, låga) så har jag nu bestämt mig för att jag vill ha ett par av den högre varianten, fast röda. Alltså dessa, fast i större storlek:
 
Vi besökte fyra, eller om det t.om. var fem, olika skoställen men hittade inte riktigt det vi sökte. Antingen var det fel färg, storlek eller modell. Men nu har jag i alla fall klickat hem ett par från internet, så förhoppningsvis dyker de upp på verandan någon dag framföver. Japp, det stämmer. Här lämnas paketen bara på trappan framför huset. Det stjäls tydligen sällan saker här.
 
Efter allt skoletande och även ett besök i en teknikbutik åkte vi och köpte kaffe, och sedan åter tillbaka till kyrkan då de har aktiviteter även på söndagkvällar. Men vi anlände 3:45, 75 minuter innan programmet började så jag och min värdpappa satte oss i kykans bibliotek och sov en stund. Ha!
 
OCH JUST NU, så är jag väldigt uppspelt då det nyss blev spikat att jag träffa Nanako, en supergullig AFS-tjej från Japan nästa lördag och åka tillsammans med hennes värdföräldrar och deras barnbarn (som är typ 13) för att titta på när ALABAMA spelar fotboll på deras hemmaarena i Tuscaloosa nästa lördag!!! Ajajajaj, jag är så taggad så jag bara vill gråta!
 
Det ska jag nog göra nu också, gråta. Av lycka alltså. Så därför avslutar jag här och nu. HEJ! <3

Kommentarer

Postat av: Victor Pettersson

Publicerad 2013-09-30 22:21:15

Tjena Axel! Det låter som att din värdfamilj är väldigt religiösa. Hur är det för dig i och med att i sverige har vi inte riktigt den kulturen att alla ska gå till kyrkan varje söndag. Är du nöjd med det och den andra frågan är om den kyrkan ni besöker är typ mycket sång och sånt som gospel?

Svar: Det glädjer mig att du läser!
Min familj, är precis som väldigt många andra familjer i södern, religiösa. Det är något som jag visste om innan jag åkte och det är även något som jag oroade mig lite för, dumma fördomar.

Hur som helst, under min första dag här blev jag tillfrågad om jag ville gå till kyrkan med dem nästa dag och jag, som inte hade något att förlora, tackade ja. Personligen så är jag inte superreligiös, även om jag identifierar mig som kristen och troende. Jag känner inte något behov att gå till kyrkan men det är en trevlig och lugn stund i vardagen där jag får tillfälle att umgås med ett ungdomar utöver de jag träffar varje dag i skolan.

Själva "gudtjänsten", "the service" eller vad man nu vill kalla det är väldigt lättsam och trevlig om man jämför den med hur det i en kyrka i Sverige. Jag misstänker att det är så eftersom kyrkan här är en baptistkyrka, till skillnad från de flesta kyrkor i Sverige.

En gudtjänst ser ut ungefär såhär: En kör sjunger under ledning av en f.d. operasångare (talangfull sådan) tillsammans med alla i lokalen 5-7 sånger (inga psalmer). Sångerna är energifyllda och man blir på gott humör. När sångstunden är över så tar en man plats på scenen och börjar tala om en vardagssituation, ofta med humor. Han har alltid någon form av rekvisita på scenen för att få fram sitt budskap och när han har talat i ca 10 minuter så börjar han väva ihop monologen med ett bibelord eller ett bibliskt budskap. Det hela avslutas med någon mer sång samtidigt som kollekt (pengar till biblar) samlas upp och de som känner behov få gå fram och be vid scenen. I Sverige hade man nog inte sagt scen, utan istället altare. Men här är det faktiskt bara en scen.

Sammanfattningsvis, efter denna utläggning, så kan jag väl säga att jag är nöjd med min situation här och jag trivs bra med att gå till kyrkan, främst för att det är en social plattform men det är också trevligt, man känner sig verkligen välkommen (sedan första dagen) och jag blir ofta lite rörd av att se hur mycket religionen betyder för människorna runt omkring mig.

Funderar du på något mer så kör på, jag svarar gärna :)
Axel

Postat av: Victor Pettersson

Publicerad 2013-10-01 16:57:24

Måste erkänna att det är otroligt intressant att följa med i din resa. Det är mycket bra inlägg och i allmänhet kul att läsa hur det fungerar i "The States"! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv