Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Ett hyllningstal

Publicerad 2013-07-17 10:00:00 i Allmänt,

Valet av organisation kan tyckas vara banalt, men faktum är att det kan vara avgörande för hur din upplevelse blir. I slutändan beror allt på dig som person, men du kan vara förberedd på ett eller annat sätt. För 12 månader sedan så började jag kika runt på vad olika organisationer hade att erbjuda, jag jämförde prisklasser och studerade vad som ingick i relation till priset. Efter research och lite mailfrågor fram och tillbaka så slutade det med att jag skickade in mina ansökningshandlingar till AFS.
 
Varför det blev just AFS är inte så intressant, det hade faktiskt med min ålder att göra. Jag är ju fyllda 18 och då var det några organisationer som inte ville ha mig, medan AFS välkomnade mig med öppna armar. Mer intressant är väl då mina erfarenheter av AFS som organisatör. 
 
AFS i Sverige är en relativt liten organisation, samtidigt som mig så skickar de iväg 58st utbytesstudenter, varav 48st av dem ska åka till USA, precis som jag. Jag tycker att det känns ganska lagom, då man känner sig unik i kontakten med organisationen och inte som en i mängden. Även om AFS i Sverige är ganska litet så verkar de vara ganska stora och påstår sig vara väletablerade i USA.
 
AFS är en internationell organisation, de finns alltså på plats i alla länder som de erbjuder utbytesprogram till. Det känns seriöst att kunna vända mig till AFS i USA om det mot förmodan skulle bli problem där, istället för att behöva vända mig till en amerikansk organisation som sedan i sin tur skulle kontakta den svenska organisationen. AFS i USA har ett journummer dit man kan ringa 24/7 om så skulle behövas.
 
Jag är inte så insatt i vad de olika organisationerna har för programavgift, och jag tror inte att avgiften är något att hänga upp sig på. I slutändan så kommer det att kosta ungefär lika mycket oavsett organisation. Istället för att titta på avgiften så titta på vad som ingår. Om man åker med AFS så ingår massor av olika småsaker, men något som är värt att lyfta fram är alla de läger som man får delta vid. Avreselägret, som ägde rum i mitten av juni. Upp till fem läger under året när man är borta, där man får träffa utbytesstudenter i värdlandet från hela världen, och till sist ett "välkommen hem-läger" där man återförenas med de man träffade på avreselägret.
 
Med tre veckor kvar till avresedatumet så har jag bara positiva erfarenheter av AFS som organisation. De har varit tydliga i mailkontakten och i dagsläget finns det inga oklarheter. Jag är helt enkelt nöjd med mitt val av organisation.
 
Passa gärna på att ställa frågor i kommentarsfältet om det är något som ni funderar på angående AFS eller livet i största allmänhet!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv