Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Hejdå St. Clair County High School

Publicerad 2014-05-27 20:43:00 i Allmänt,

Idag så besökte jag St. Clair County High School för absolut sista gången. Det var väl lite blandade känslor. Jag hade såklart inga lektioner eftersom jag har "tagit examen" där ifrån, men jag hade ett certifikat att hämta. Det är inget äkta diplom som de vanliga eleverna får, men istället ett litet papper att stoppa i pärmen som jag fick vid graduation.
 
Pärmen & certifikatet. Jag tyckte det var tjusigt att det kom med en bild på skolan.
 
Eftersom de var sista dagen jag var i skolan så ville jag passa på att ta bilder med några av mina favoritlärare. Jag hade tänkt att försöka ta bilder med några efter graduation, men det var så mycket folk i rörelse där så det var svårt.
 
Här är Mrs. Washington, som jag har varit en av mina två mattelärare under året. Jag lärde känna henne som Ms. Morris, men hon gifte sig under sportlovet och fick nytt efternamn. Mrs. Washington har undervisat mig i den lättare av mina två mattekurser, Algebra 2, fast där så hade jag redan koll på det mesta. Men hon är supertrevlig och även om detta har varit henners första år som lärare så tycker jag att hon har skött sig bra.
 
Mrs. Beam har varit min lärare i engelska under året. Hon undervisar till stor del seniors (elever i årskurs 12). Mrs. Beam har alltid varit intresserad av utbytesstudenter och hennes exmake var under läsåret värdpappa åt Anna och Jeni (från Belgien & Tyskland), som båda är goda vänner till mig. Mrs. Beam är alltid rolig att småprata med och hennes lektioner är en av de få där jag faktiskt har lärt mig något. Jag vet inte om det går att se på bilden, men hon är faktiskt 7½ månader gravid!
 
Mrs. Gibson är inte riktigt en lärare, utan skolans Counselor. Om man översätter counselor till svenska så blir det rådgivare, men jag skulle snarare vilja kalla henne för en studievägledare. Hon är den som lurade in mig i militärklassen, fast jag tycker om henne ändå. Varje gång man går in på hennes kontor så hör man ett välkomnande "What do you need, baby?". Oftast mycket hjälpsam.
 
Mr. Terry, även känd som Principal Terry är rektor på skolan. Till skillnad från rektorerna på gymnasieskolan i Sverige så är Mr. Terry en karaktär som jag har stött på i stort sätt varje dag. Han bryr sig helhjärtat om varje unik elev, vilket kan vara både bra och dåligt. Hur som helst så har vi en bra relation och han har varit en bra rektor. En del av mig önskar att rektorerna i Sverige kunde vara lite mer som Mr. Terry istället för att sitta och gömma sig på sina kontor. 
 
När jag hade fått tag på mitt certifikat och var färdig med mina bilder så hade jag som en plan att gå hem. Det är ca 7-8 km utmed en landsväg. Så jag började gå. Jag hade inget emot att gå, eftersom jag inte hade något speciellt att pyssla med under resten av dagen. Det kändes dock lite dumt att tacka nej till när skolkompisar stannade längs vägen och frågade om jag behövde skjuts. Men jag blev glad för visad omtanke! 
 
Jag tackade nej eftersom jag inte villa åka direkt hem, jag hade lite ärenden att uträtta först. Jag gick till mataffären och köpte läsk och sedan till Subway för att köpa en lunchmacka. Men vid mataffären mötte jag Ashleys mormor som även hon erbjöd mig skjuts hem. Jag tackade ja eftersom jag nu hade fått mina ärenden uträttade. Men jag fick ändå in en 5km promenad utmed landsvägen. Skönt att röra lite på sig, även om det var rätt så svettigt. 27°C och hög luftfuktighet, mulet, som syns på bilden.
 
 
När jag till slut kom hem så möttes jag av Matthew och chihuahuan Chaco som vi fick igår! Han är 9 månader och trots att han är en valp så kommer han troligtvis inte växa så mycket mera, chihuahuaor är ofta små. Men nog beter han sig som en valp ändå. Hur mycket energi som helst!
 
 
Nu ska jag läsa mailet som min farmor och farfar nyss skickade till mig! God natt Sverige!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv