Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Halveringstid utbytesår

Publicerad 2013-06-28 21:59:08 i Allmänt,

 
För en viss tid sedan så skrev jag ett inlägg med lite tankar inför avresan. Då var det åttio dagar kvar. Nu har halva den tiden gått, och jag har fyrtio dagar kvar att spendera innan jag ger mig av, till Alabama. 
 
Alabama är ett ju ett område som jag aldrig har besökt, och jag har inte heller pratat med någon som har varit där, eller som är därifrån, med undantag för värdfamiljen.  Trots min brist på information så har jag målat upp bilder i huvudet på hur det kommer att se ut, hur människor beter sig. Jag vill inte påstå att det är fördomar, snarare föreställningar. Oavsett vad jag väljer att kalla dem så vet jag att de kommer raseras i samma sekund som jag sätter min fot på marken. 
 
De som har följt min blogg ett tag vet jag i november besökte Gambia, ett litet, fattigt land i Afrika. Det var samma sak där. Jag hade föreställningar om hur folket var, hur de levde. Men under den första timmen i landet, så raserades allt. Därför känns det fånigt att gå och fundera på hur livet kommer att bli, men ack så oundvikligt. Hur det nu än kommer att gå så känner jag mig i dagsläget mottaglig för omställning, redo att ta mig an de utmaningar som väntar.
 
Färgstarka möten vid den 13:e breddgraden, som klyschigt nog, har präglat mitt liv.
 
Även möten med apor räknas väl? Hihi
 
Om du vill läsa lite mer om Afrika så kan du scrolla omkring här.

Kommentarer

Postat av: sally

Publicerad 2013-06-30 00:09:32

Åh jag var också i Afrika i november!
Våran skola har ett utbyte med en skola i Tanzania.
Jag hade också föreställningar om hur folket och landet var med det raserades också ganska snabbt... När jag kom hem och folk frågade hur det var kunde jag bara svara "bra" för att förklara var helt omöjligt, det var som att komma hem från en helt annan värld!
Och jag ska också som utbytesstudent till USA i år :D har dock inte fått reda på vars än...
Lång kommentar wups!

Svar: Häftigt :)Jag upplevde samma sak, extremt svårt att återberätta. Det går knappt att förstå innan man har varit där själv. Hoppas du får reda på placering snart!
Axel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv