Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Searching for Sugar Man

Publicerad 2013-02-27 18:58:11 i Allmänt,

Searching for Sugar Man är namnet på oscarsbelönade dokumentären om Rodriguez, en amerikansk folkmusiker som hade en kort karriär i Detroit, MI, i slutet av 1960-talet. Efter ca tre år av låtskivande och framträdanden på mindre klubbar i utkanten av Detroit glömdes Rodriguez bort och han antogs ha begått självmord efter en misslyckad konsert.
 
Ett bootlegex av hans album råkade hamna i Sydafrika där det kopierades och spreds i över 500 000 exemplar. För Sydafrikanerna var Rodriguez minst lika stor som Beatles eller Elvis, alla hade hört honom. Trots detta var han i själva verket helt ovetandes om kärleken till honom i Sydafrika.
 
Under första halvan av dokumentären får vi följa två sydafrikaner som vill veta mera om den omtyckte men okände Rodriguez, och hur de genom genuint intresse och sammarbete till slut får tag på honom och bjuder ner honom till Sydafrika där han håller ett par konserter.
 
Det är en färgstark och välproducerad dokumentär och den är en av de bättre som jag har tittat på. Jag kanske inte är rätt person att kritisera filmer eftersom jag knappt tittar på några. Men historien om Rodriguez fångade min uppmärksamhet och jag ångrar inte att jag tog mig tid att titta på den. Min återberättelse av handlingen må inte vara den mest fängslande, men om du har nittio minuter över så ta dig tid och titta på dokumentären - du kommer inte att bli besviken. Du hittar den här: http://thepiratebay.se/torrent/8035638/Searching.for.Sugar.Man.2012.720p.BRRip.x264.AC3-JYK
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv