Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Väder och vind

Publicerad 2013-08-15 00:00:00 i Allmänt,

Klimatet här är annorlunda från vad jag är van vid. Det är varmare - men inte så mycket varmare som man kan tro. Temperaturen ligger oftast mellan 75° och 90°, men snarare närmare 90° än 75°. Varför jag skriver temperaturen i fahrenheit? I don't know. Jag försöker lära mig fahrenheitsystemet och det är faktiskt enklare än vad man kan tro. Hur som helst så motsvarar 75° fahrenheit ungefär 24° celcius och 90° ungefär 32°. 
 
Den stora skillnaden är luftfuktigheten, som här är väldigt hög. Det gör att även om det "bara" är 30°C ute så upplevs det lika jobbigt som vad 40°C hade gjort i en "torrare" delstat, t.ex. Arizona (där f.ö. min "värdmorfar" bor). Att det denna sommaren har regnat ovanligt mycket har ju inte direkt gjort att luftfuktigheten sjunkit. Nu när jag tänker efter så har det regnat i princip varje dag sedan jag kom ner hit, till Alabama.
 
Nu brukar ju inte Apples-väderapp vara den mest pålitliga, men den ger ändå en hyffsad indikation på regn- och åskskursfrekvensen här.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv