Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

This post is way too long

Publicerad 2013-08-14 04:12:22 i Allmänt,

Lokal tid (central time): 21:12
 
Jag hade förväntat mig att dagen idag skulle ta ungefär samma form som gårdagen - men det visade sig att jag hade fel. Igårkväll började luftkonditioneringen i huset att krångla och det är som ni säkert förstår, ett stort problem. Det medförde i alla fall att min värdpappa var tvungen att stanna hemma från jobbet för att någon gång under förmiddagen ta emot en "repair guy" som skulle komma för att reparera den.
 
När vår repair guy var klar runt lunchtid så hoppade jag, Matthew (värdbror) och Randall (värdpappa) in i familjens truck för att äta lunch: Kinabuffé. Likt den andra mexikanska restaurangen vi åt på så fick man här ingen kniv, utan bara en gaffel. Faktum är att den enda gången jag har hållit i en kniv sedan jag kom till värdfamiljen var vid middagen idag när vi åt en köttbit, och då användes kniven till att dela köttbiten i mindre bitar - sedan lades den åt sidan. 
 
Tillbaka till maten: Det var gott. När vi hade ätit upp och pratat färdigt så tog vi trucken till Walmart (en affär som har allt) på andra sidan av parkeringen, där jag köpte lite hygienartiklar och en amerikansk mobil. Så om nu någon, mot förmodan, skulle vilja nå mig så kan ni göra det på +1 (205) 352-6040. Till telefonen (som ni kan se lite längre ner) köpte jag även ett prepaid card för $45, och då fick man ringa, smsa och surfa obegränsat i en månad. Ett bra erbjudande tänkte jag, men kort efter inköpet insåg jag att jag inte har så många vänner här ännu. Nåväl, förhoppningsvis ändrar det sig inom snart.
 
Vi lämnade Walmart och åkte vidare till the Home Depot, som är typ Clas Ohlson, Överskottsbolaget och ett stort byggvaruhus sammanslaget. Här köpte min värdpappa en pump till luftkonditioneringen. En rolig detalj är att han får 10% rabatt på alla "home depots" då han har varit med i armén. 
 
Nu börjar det bli mycket att skriva känner jag. Men efter Home Depot så åkte vi till en skobutik där min värdbror köpte ett par skor och själv köpte jag ett par låga converse ($45 plus 10% skatt) och några par strumpor. Det är lite lurigt här, för att priset står alltid utan skatt så man måste lägga på 10% i huvudet för att veta vad man egentligen ska betala. Efter skobutiken for vi vidare och handlade vi lite ingredienser till middagen.
 
Min värdpappa sammanfattade dagen med att säga "we've been shopping like girls", och det tycker jag väl sammanfattar dagen bra. Någon gång under shoppingturen stannade vi vid en bank så att jag kunde ta ut pengar, men jag kommer inte ihåg när.... tror det var efter Walmart. 
 
Jag borde verkligen runda av nu, men jag har lite kvar att berätta... Nu under kvällen så har vi gått igenom en "host family questionnarie" som AFS gav mig, man kan väl säga att vi har diskuterat regler och ansvarsområden. OCH! Så har jag passat på att tvätta kläder. Själv. Nu kan alla där hemma vara stolta över mig.
 
Godkväll/natt/whatever!!!
 
Den ena av familjens bilar, trucken. Den andra bilen är lite smidigare men inte riktigt lika cool. Bild utlovas inom kort.
Androidägare för första gången i mitt liv.
 
 
*** Med reservation för stavfel (orkar inte läsa igenom) ***

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2013-08-14 15:45:37

Kul att läsa.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv