Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Hi y'all!

Publicerad 2013-08-13 04:11:00 i Allmänt,

Lokal tid: 21:11
 
Vi skulle visst inte till skolan idag - istället ska vi gå dit på onsdag. Så idag har jag passat på att lära känna grannarna samtidigt som min värdbror har hjälpt dem att flytta grus. De har byggt en ny altan som deras hundar gillar att lägga sig under, speciellt när det regnar. Problemet är att då blir hundarna väldigt leriga så därför vill de fylla ut ytan under altanen med grus.
 
Jag blev även vittne till en rejäl regnskur och dess eftermäle. När jag efterråt tog kort på ångorna som reste sig ur asfalten så tyckte barnen på gatan att jag var konstig och så förklarade de att "så ser det ut varje höstmorgon". Whatever, jag tyckte att det var lite coolt.
 
 
Något annat som jag har noterat här nere i den amerikanska södern är att folk pratar inte engelska så som jag är lärd att man ska prata engelska enligt det svenska skolsystemet. Ett uttryck som används väldigt mycket är "y'all". "Y'all" är en sammandragning av orden "you" och "all", och det används hela tiden.
 
"So what sports do y'all play in Sweden?"
"How are y'all doing?"

Kommentarer

Postat av: alice

Publicerad 2013-08-13 17:38:56

Och i Pittsburgh säger dom yins istället.. :)

Svar: Istället för y'all? "How are yins doing?" Hm..
Axel

Postat av: Anna och lilla M

Publicerad 2013-08-13 21:37:41

Välkommen fram! Hur varmt är det?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv