Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Som det kan gå

Publicerad 2013-04-30 12:00:00 i Allmänt, Minitips,

Trevlig valborgsmässoafton, eller vad man nu kan tänkas säga på denna dag. En sådan afton tänkte jag ha i alla fall. En trevlig alltså. Ikväll befinner jag mig i Göteborg, där Chalmers Cortège går av stapeln. Det är ett evenemang som som har anordnats på valborgsmässoafton i stort sett varje år under de senaste 100 åren. Cortègen utgörs av ett antal vagnar med som är inspirerade av komiska eller viktiga händelser som har hänt under året. På vagnarna pågår någonslags levande teater, som spelas upp av chalmersstudenter. Tycker man nu att detta verkar intressant så kan man ta reda på mera med hjälp av en hemsida som heter Google.
 
Men nu, har det blivit dags för ytterligare ett "tips-på-vad-du-kan-göra-när-du-inte-har-något-att-göra-och-tänker-på-USA"! Idag blir mitt tips att: lär dig något om en stad du inte vet så mycket om!
 
För att hjälpa er på traven så tänkte jag börja med att berätta lite om en stad som jag av flera anledningar finner intressant, Detroit!
 
Detroit är en stor industristad, och framförallt stort är biltillverkning. Det var här Henry Ford skapade det klassiska amerikanska bilmärket Ford, och det var även här som bilen började serieproduceras på så kallat löpande band. Detroit har än idag den största bilindustrin i USA, trots att en del av tillverkningen har flyttats till Asien. Flytten medfört att cirka hälften av invånarna har flyttat från staden. Bland de som bor kvar har kriminaliteten ökat avsevärt. Stackars lilla stad. Eftersom statistik är det bästa som finns så passar jag på att bjuda på en graf.
 
Nu är det er tur, ni som läser, att kasta er ut och låta er fascineras över all stadsfakta som internet har att erbjuda. Om ni har svårt att ta er samman efter min överväldigande faktatext så kan jag ge ett tips på en fräsig stad: San Francisco. Lycka till!
 
/Axel
 
Psst! Missa inte nästa veckas säsongsavslutning, tisdagen den 7:e maj kl 12:00 så KÖR vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv