Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Mathivation

Publicerad 2013-04-22 19:59:03 i Allmänt,

Måndag, och jag är hemma igen efter helgens fantastiska äventyr. Under fredagskvällen, hela lördagen och större delen av söndagen så var jag på en mentorsutbildning vid Chalmers i Göteborg. Det är lätt att få fel uppfattning av "mentorsutbildning", så tillåt mig att förklara. Helgen gick ut på att vi som var där ska bli bättre på att förklara varför vissa tal i matematiken beter sig som det gör. Till exempel, varför är x0 = 1? (x ≠ 0).
 
Vi fick också träna på att förklara matematiska räknesätt på ett pedagogiskt sätt där tanken är att eleverna själva ska få leta efter och upptäcka mönster. Jag bjuder på ytterligare ett exempel; jag fick uppdraget att lära ut ekvationssystem till en grupp som bestod utav mig själv och tre nior. När jag var färdig med det så var det två av niornas tur att förklara för mig hur man bevisar volymen och mantelarean på ett klot. 
 
Sammanfattningsvis så har jag haft en rolig och givande helg, och jag har haft oändligt mycket roligare än vad jag hade haft hemma framför datorn! 
 
Till er som vill veta mer om matteprojektet, läs gärna lite här.
 

Kommentarer

Postat av: Anja

Publicerad 2013-04-22 21:01:00

ska vi göra länkbyte? :)

Svar: Ja, det kan vi göra!
Axel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv