Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Högskoleprov

Publicerad 2012-10-27 22:42:00 i Allmänt,

Hej min blogg. Idag har jag verkligen prövat mina intellektuella vingar. Jag har skrivit högskoleprovet! För de som inte har hundra procent koll på vad det innebär så skall jag nu berätta: Högskoleprovet är ett lämplighetstest som skall pröva kunskaper och färdigheter som är lämpliga vid högskolestudier. Med resultatet kan man sedan ansöka till svenska högskolor och universitet. Det spelar ingen roll vad du har för gymnasiebetyg, då högskoleprovsbetyget ingår i en annan ansökningskvot (du jämförs bara med andra högskoleprovsbetygsansökande).
 
Provet består av åtta olika delar, fyra stycken i en kvantitativ del (matematiska uppgifter, jämförelser, förmåga att tänka logiskt och förmåga att ta ut information från kartor, tabeller och diagram) och fyra stycken i en verbal del (ordförståelse, meningsbyggnad, läsförståelse på svenska och engelska).
 
Nåväl. Själva provskrivandet äger rum på en lördag, och man får räkna med att hela dagen går åt. Jag var på plats strax efter 08:00 och lämnade lokalen för sista gången 16:30. Men det var mycket som hanns med under provtiden. 5x55 minuter aktivt provskrivande och hilma många raster.
 
Jag delade provsal med 59 minus 7 stycken andra. Med andra ord var vi relativt många i min sal, då de flesta grupper i stan satt i klassrum med plats för ca 20st provskrivare. Trots det stora antalet människor i min sal var det knäpptyst under passen, och precis innan man fick lov att börja (och alla satt spända och väntade på klarsingnalen) var det så tyst så att det gjorde ont i öronen.
 
Under provets gång så hade man möjlighet att överföra sina svar på ett sk. kontrollpapper som man sedan kan ta med hem för att rätta sina svar med hjälp av facit. Men, hur gick det nu då? 
Det gick bra. Nu när jag har räknat ihop alla mina poäng visar det sig att jag hade 58/80 rätt på den kvantitativa delen och 42/80 rätt på den verbala delen. 100/160 helt enkelt. Inte så dåligt med tanke på att det var första gången jag skrev provet :)
 
...och eftersom jag är på bra humör tack vare min goda prestation tänker jag nu bjuda på lite underhållande högskoeprovsuppgfiter: 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv