Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Höstlovstankar och slep-test

Publicerad 2012-11-01 00:16:00 i Allmänt,

Å nu så har äntligen halva lovet passerat. Jag kan tyvärr inte erkänna att jag uppskattar ledigheten speciellt mycket. Jo, visst, det är skönt att ha en vecka där man inte blir nedtryckt av läxor och prov, men samtidigt så bildas det ett tomrum i vardagen. Jag är inte världsbäst på att sysselsätta mig själv, och då är det skönt att skolan finns där. Som ett givande tidsfördriv, intellektuellt - men inte minst socialt. Jag gillar att vara omringad av folk och ha möjlighet att mingla runt och konversera lite här och där.
 
Hm, det där blev kortfattat. Det känns som om mycket information har gått förlorad om man jämför den ursprungliga tanken med den slutgiltliga produkten (textstycket ovan). Trots det så hoppas jag att jag har lyckats förmedla en någolunda klar bild av vad jag går och tänker såhär på höstlovet.
 
Nu tänkte jag berätta om något konkretare: Jag har gjort mitt slep-test! 
Va? Vad är slep-test? Det är språktestet (som jag tidigare nämnt här.) som USA kräver att utbytesstudenter ska göra så att de har koll på att man inte är helt dum i huvudet, vad gäller språket dvs. Annars finns det inga som helst kunskapskrav för att få ansöka om att åka iväg!
 
I allafall så bestod det av två delar, en hörförståelse, (74 uppgifter) och en läsförståelse, (71 uppgifter). Bägge delarna var mycket enkla. En uppgift på hörförståelsen kan t.ex. vara att man får se en bild och sedan höra fyra olika beskrivningar (A, B, C, D) och där efter så ska man välja vilken beskrivning som passar bäst till bilden. Mycket enkelt. Så om det nu är någon som läser detta och har ett slep-test framför sig, var inte orolig. Hur enkelt som helst. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv