Axel - i Alabama som utbytesstudent 2013/2014

Afrika samt lite Nordamerika

Publicerad 2012-11-11 10:52:00 i Allmänt,

Om ni vill finna er i en afrikansk stämning rekommenderar jag att ni lyssnar på den här låten samtidigt som ni läser inlägget.

Hej,

Jag är rädd för att bloggen kommer att eka tomt under de tio kommande dagarna eftersom jag ska ut och flyga. Tisdag morgon sätter jag mig på ett plan mot Gambia, det minsta landet i Afrika, som till ytan är lika stort som Skåne! Jag ser fram emot resan då det inte är en ligga-på-stranden-och-äta-glass semester, utan istället så skulle jag kunna kalla det för en studieresa. För att ni ska förstå hela sammanhanget så får jag börja från början:

För ett par år sedan när min mormor gick i pension efter en livslång lärarkarriär så blev hon erbjuden att vara en del i ett utbildningsprojekt i just Gambia. Projektet gick ut på att förbättra läskunnigheten i landet, och för att göra detta har min mormor tillsammans med resten av projektgruppen arbetat med att ta fram olika läromedel (främst böcker) som används i några av landets skolor. Under projektets gång så har min mormor varit i landet vid flera tillfällen, men nu så är projektet inne i sin sista fas och det är dags att utvärdera resultatet. Detta blir troligtvis hennes sista resa till Gambia och då ville hon ge släkt och vänner möjlighet att följa med och möta landet, så nu flyger vi snart, en liten grupp på cirkus 15 personer till Afrikas västkust för att få en unik inblick i hur afrikanerna har det i sin vardag. Förhoppningsvis kan jag när jag är hemma igen bjuda på lite härliga bilder relaterat till det jag har varit med om.

Om jag skulle ta och nämna något USA-relaterat så kan jag berätta att jag har fått reda på mitt språktestsresultat, och det gick bra. Jag hade fått 73 av 74 på hörförståelsen och 67 av 71 på läsförståelsen, så jag klarade det med god marginal. I mailet med resultatet skrev de också att de skulle återkomma inom snar framtid angående regionsvalet. Om regionerna ser ut så som jag tror att de gör, så kan jag med stor säkerhet säga att jag kommer att välja östkusten, det vill säga att jag kommer hamna i någon av de delstaterna som ligger till nedanför den lila linjen: 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Lite om mig

Min profilbild

Axel

Jättesnäll och ganska snygg 20-åring. Just nu i gymnasieskolans slutfas och till hösten har jag ambitionen att börja studera vid KTH i vår huvudstad. Läsåret 2013/2014 befann jag mig i Alabama, USA för ett år som utbytesstudent. Organisationen som jag åkte med var AFS (rekommenderas). Kvar finns bloggen, späckad med bilder och tankar. Allt från grundläggande förberedelser till hemresan. Håll till godo!

Kategorier

Arkiv